تقسی بندی نقوش و تزینات بارگاه امام زادگان ساری مطالعه موردی نقوش به کار گرفته در امام زاده عبدالصالح (ع)
محل انتشار: دومین کنگره بین المللی علوم زمین و توسعه شهری
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 453
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ESUD02_408
تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395
چکیده مقاله:
ایران دارای هزاران بنای تاریخی است که بخش عظیمی از ان را بنای مذهبی با ارزش ماننند مسجد، حسینیه ها تکایا، بقاع متبرکه و امامزادگان تشکیل می دهند این ابنیه روزگاری منشأ تشکیل روستاها، محلات و شهرها بوده اند و اکنون ماننند ستارگانی در آسمان میراث فرهنگی کشور می درخشند در این میان بقاع متبرکه که در شهرها و روستاهای مختلف این سرزمین واقع شده اند مامنی برای التیام دل هاست. بقاع متبرکه بهترین فضا و بستر جهت تداوم جریان هنرهای سنتی توسط توده های مردم علاقمند است خانه ی دوم و بزرگتر و مقدس همه ی مردم آبادی است که در دل مردم جای دارد، بهترین خلاقیت های خود را نثار بقاع متبرکه می کنند. با بررسی معماری، نقوش و هنرهای به کار رفته در این بقعه ها می توان به لهجه های کاربردی هنرمندان و اهالی که این فضاهای معماری را بنا کردند. پی برد در این پژوهش به تقسیم بندی نقوش و تزیینات بارگاه امامزادگان شهر ساری مازندران پرداخته خواهد شد و برای مطالعه ی مورد نقوش به کار گرفته در امامزاده عبدالصالح (ع) این شهر بررسی می گردد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
الیاس صفاران
دانشیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور ایران
صدیقه السادات سبکبار
کاشناسیارشد پژوهش هنر مدرس هنر آموزش و پرورش
راحله عرفان منش
مربی گروه صنایع دستی دانشکده هنر دانشگاه سییستان و بلوچستان
مریم شهبازی فرد
کارشناسی ارشد پژوهش هنر مربی دانشگاه پیام نور
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :