نقش محبت در زندگی اخلاقی از منظر حکمت متعالیه

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 628

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ETHICS04_025

تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394

چکیده مقاله:

از دیدگاه ملاصدرا اساس اخلاق در حیات آدمی، محبت است و محبت حقیقی، محبت به خداوند است که جلوه ای از محبت خداوند به آدمی است. اگر کسی حقیقتاً به خداوند عشق ورزد، به مرتبه ای می رسد که تمامی آدمیان – که جلوه های مختلف خداوند هستند – محبوب او واقع می شوند و آنگاه در اخلاق فردی، تدبیر منزل و زندگی اجتماعی با خود و دیگران به مثابه محبوب برخورد خواهد کرد. ملاصدرا با تقسیم محبت آدمی به محبت نفسانی و محبت الهی بیان می کند که هر محبتی نوعی عبودیت است، از این رو اگر آدمی محبت نفسانی به چیزی داشته باشد – خواه بتی که از سنگ و چوب تراشیده شده باشد و خواه اموال و اولاد و مقام های دنیوی باشد – شرک محسوب می شود؛ زیرا محبت نفسانی توجه به غیر خدا و عبادت اوست. اما محبت الهی که می توان آن را محبت معرفت و حکمت نیز نامید، محبتی است که ملائم با شهوات نفسانی نیست و حقیقتاً به خداوند تعلق می گیرد، گرچه در ظاهر، محبت به امور دنیوی باشد؛ زیرا مومن حقیقی همه چیز را جلوه خدا می داند. آنچه سبب محبت خداوند در دل آدمی می شود، معرفت به کمال و زیبایی اوست و بنابر حدیث ان الله جمیل یحب الجمال خداوند زیباست و از آنجا که عالم آیینه حق است، عالم نیز در نهایت زیبایی است. آدمی با نظر در عالم و تفکر در آن محبتش به خدا افزون می شود؛ زیرا ویژگی زیبایی، ایجاد ابتهاج است و این نوع ابتهاج فقط برای کسی حاصل می شود که قلب او پیراسته از کدورتها باشد؛ چنین شخصی به مقام محبت نائل آمده است. این مقام در بین کائنات مختص آدمیان است؛ زیرا آدمی دارای ویژگی هایی است که او را از موجودات دیگر متمایز می کند.

نویسندگان

مرتضی شجاری

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن‌سینا، 1953، رسائل ابن سینا 2، استانبول، دانشکده ادبیات استانبول. ...
  • _ 960 1، /لشفاء، الا/هیات، تحقیق الاب قنواتی و سعید ...
  • _ 983 1، الشفاء، الطبیعیات، چاپ الاب قنواتی و..00، قاهره. ...
  • _ 1370، فصوص الحکم، تصحیح ابوالعلاء عفیفی، چاپ دوم، تهران، ...
  • افلوطین، 997 1، تاسوعات افلوطین، تعریب دکتر فرید جبر، تصحیح ...
  • بدوی، عبدالرحمن، 1962، شهیده عشق الالهی رابعه العدویه، الطبعه الثانیه، ...
  • جوادی آملی‌عبدالله، 1386، رحیق مختوم، قم، مرکز نشر اسراء. ...
  • حر عاملی، محمد بن حسن، 1380، /لجواهر السنیه فی /احادیث ...
  • _ 1375، شرح الاسماء و شرح دعاء جوشن الکبیر، تحقیق ...
  • سلمی، ابو عبدالرحمن، 998 1، /الطبقات الصوفیه، تحقیق احمد الشرباصی، ...
  • شهرزوی، شمس الدین، 1383، رسائل الشجره الالهیه فی علوم احقا ...
  • عراقی، فخرالدین، 1363، لمعات، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران، ...
  • عطارنیشابوری، فریدالدین، 370 1، تذکره الاولیاء، به کوشش محمد استعلامی، ...
  • فارابی، ابونصر، 386 1، تحصیل السعاده، _ عمال الفلسفیه، قم، ...
  • فیض کاشانی، 375 1، اصول المعارف، به کوشش سید جلال ...
  • قیصری، داود، 1375، شرح فصوص الحکم، به کوشش جلال الدین ...
  • ملاصدرا، محمد بن ابراهیم، 1354، المبدا و المعاد، به تصحیح ...
  • _ 1375، مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتالهین، تصحیح حامد ناجی اصفهانی، ...
  • _ 1360 الف، اسرارالآیات، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی تهران، ...
  • _ 1363، مفاتیح الغیب, مقدمه وتصحیح محمد خواجویی، تهران، موسسه ...
  • _ 378 1، /جوبه المسائل ا/کاشانیه، در مجموعه رسائل فلسفی ...
  • _ 981 1، لحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه /لا ربعه، ...
  • نجم رازی، ابوبکر عبدالله بن محمد بن شاهاور اسدی، 1352، ...
  • نمایش کامل مراجع