مساله اعتبار گرایی نزد سقراط و علامه طباطبایی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 502

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ETHICS04_044

تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394

چکیده مقاله:

مفهوم اعتبار از جمله مفاهیم کلیدی در فلسفه اخلاق است. در حوزه ی اخلاق اسلامی ارائه ی نظریه ی اعتباریات توسط علامه طباطبایی ابداع ویژه ای محسوب می شود که رویکرد فیلسوفان به اخلاق را تحت تاثیر قرار داده. در این جستار ضمن بررسی دیدگاه علامه و سقراط در باب اعتبارسازی به کنکاش در باب معنای اعتبار نزد این دو فیلسوف خواهیم پرداخت و تبیین خواهیم نمود که هر دوی این فلاسفه به نوعی به اعتبارگرایی اخلاقی انسان معتقدند. بدین بیان که در هر دو دیدگاه اخلاق ورزی و ظهور فعل اخلاقی موخر از فعالیت ادراکی است. تا فعالیتی ادراکی به ظهور نرسد اخلاق و فعل اخلاقی فعلیت نخواهد یافت. این فعالیت را به نحو کلی می توان خوب انگاری یا ادراک و اعتبار حسن در افعال دانست. همچنین بدین نتیجه رهنمون خواهیم شد که اولاً سقراط گرایش به این امر دارد که تمامی اصول اخلاقی را اموری ثابت تلقی کند، در حالی که علامه لایتغیر بودن این اصول را نمی پذیرد؛ دوم آن که اعتبارگرایی نزد سقراط (به روایت افلاطون) امری است که صرفا در حوزه اخلاق صورت می گیرد، اما در اندیشه ی علامه طباطبایی اعتبار از شمول بیشتری برخوردار است و شامل اخلاق و فقه و حقوق می گردد.

نویسندگان

محمد عنبرسوز

دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز

مسعود امید

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ارسطو.اخلاق نیکوماخوس. با ترجمه محمدحسن لطفی. طرح نو: تهران، .1385 ...
  • -. مابعدالطبیعه. 2. با تجمه محمدحسن لطفی. تهران: طرح نو، ...
  • افلاطون. دوره آثار. با تجمه محمدحسن لطفی. جلد 1. تهران: ...
  • امید، مسعود. «اخلاق شناسی در دوره‌ی پیش از سقراط و ...
  • -. نظری به زندگی و برخی آرای علامه طباطبایی. تهران: ...
  • ایلخانی، محمد. «افلاطون و حکمت سقراطی». شناخت، .108-85 :1385 ...
  • برن، ژان. سقراط. با ترجمه ابوالقاسم پورحسینی. تهران: علمی و ...
  • بنسون، هیو اچ. «سقراط و سرآغازهای فلسفه‌ی اخلاق». تاریخ فلسفه ...
  • جوادی، محسن. «توجیه جاودانگی اصول اخلاقی بر مبنای نظریه‌ی اعتباریات ...
  • o 1. -. مسئله‌ی باید و هست. قم: مرکز انتشارات ...
  • دهقانی محمود آبادی، محمد حسین. «سعادت در مکاتب سعادت‌گرا (نقد ...
  • رکنی، محمدتقی. «اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی». مربیان، .72-53 :1384 ...
  • سروش، عبدالکریم. دانش و/رزش. چاپ اول. تبریز: یاران، .1358 ...
  • طباطبایی، محمد حسین. رسائل سبعه. قم: بنیاد علمی و فکری ...
  • طباطبایی، محمدحسین. اصول فلسفه و روش رئالیسم. تدوین توسط مرتضی ...
  • فتحعلی، محمود. «سعادت در فلسفه‌ی اخلاق» معرفت .46-40 :1374 ...
  • کاپلستون، فردریک. تاریخ فلسفه یونان و روم. چاپ چهارم. با ...
  • گاتری، دبلیو کی سی. تاریخ فلسفه یونان. با ترجمه حسن ...
  • گمپرتس، تئودور. متفکران یونانی. با ترجمه محمد حسن لطفی. جلد ...
  • لاریجانی، محمدصادق. «موضوع فلسفه اخلاق و حیطه‌ی آن». کلام اسلامی، ...
  • لائرتیوس، دیوگنس. حیات فیلسوفان نامدار (سقراط-افلاطون). با ترجمه حسین کلباسی‌اشتری. ...
  • معلمی، حسن. «رابطه‌ی باید و هست از منظر علامه طباطبایی». ...
  • میراحمدی، منصوره و احمد رضا یزدانی مقدم. «بررسی تطبیقی اعتباریات ...
  • نبویان، محمود. «چیستی اعتبار نزد علامه طباطبایی». معرفت فلسفی، .146-115 ...
  • نجفی افرا، مهدی. «وجود و اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی ...
  • یوسفی، جمیدرضا. سقراط و هنر نیندیشیدن. تهران: ثالث، .1380 ...
  • نمایش کامل مراجع