بررسی دیدگاه ابوهلال عسگری در معجم الفروق اللغویه ازنگاه لغویان و مفسران (فقره 319-455)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 943

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FNCLIS01_028

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

از جمله مسائلی که در گذشته و امروزه بین لغویان و مفسران مطرح و مورد اختلاف است،وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم می باشد. گفتنی است که پیشینیان بسیاری از واژگانقرآن را با واژگان دیگری معنا و تفسیر میکردند که این می تواند بر وجود ترادف در نظر آنان دلالتکند. اما از حدود قرن سوم در میان برخی از علمای لغت، تلقی دیگری پدید آمد، مبنی بر اینکه هرواژه ای برای معنایی خاص وضع شده است و از این رو هیچ دو واژهای مترادف نیستند. ابوهلالعسکری نیز قائل به این نظر بوده و در این زمینه کتابی با عنوان «الفروق اللغویه» نگاشته است که درآن به فرق بین کلمات مترادت پرداخته اما در این راه از اشتباه مصون نمانده است. در این تحقیق،قوت و ضعف نظرات ایشان را طبق نظر تعدادی از لغویان و مفسران و بهدور از هر گونه غرض شخصیمورد نقد و بررسی قرار داده ایم.در مورد وجود یا عدم وجود واژگان مترادف در قرآن کریم باید گفت، الفاظ مترادف در آن بکارنرفته است و هر لفظی معنای ویژه خود را دارد و کلمات تنها از جوانبی با هم مترادفند. حتی لغویان ومفسرین هم قائل به ترادف نبوده و برای هر واژه، معانی متفاوتی ذکر می کنند. گفتنی است تاکنون کسی واژگان مترادف را طبق نظر ابوهلال در کتاب «الفروق اللغویه» و با توجه به نگاه لغویان، مفسران بررسی نکرده، و این تحقیق در نوع خود بی سابقه است.

نویسندگان

علی غضنفری

استادیار و رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

جبار شیراوند

کارشناسی ارشد

سیدمجید نبوی

کارشناسی ارشد