واکاوی معنای «مخلصین» در آیات قرآنی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 5,363

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FNCLIS01_154

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

اخلاص در اخلاق اسلامی از جایگاه و اهمیت ویزه ای برخوردار است. تغییر سرنوشت انسان در پرتو نیت ها، تفکرات و کارهای خوب اوست و قرآن کریم شرط درستی و پذیرش آنها و نیز راه رهایی از چنگال ابلیس را، خالص بودن برای خدا (مخلص) معرفی کرده است. اما قرآن در این زمینه واژه دیگری را هم به کاربرده و آن «مخلص» است. اینکه این واژه را در فارسی چه معنا نماییم، بین مفسران و مترجمان اختلاف است. مشهور و بیشتر آنان گفته اند که مقصود از مخلصین در اصطلاح قرآن کسانی هستند که از آغاز آفرینش به عنایت و فضل الهی خالص شده و دارای اخلاص تام و کامل و بالاترین درجه عبارت و پاک کردن نیت برای خدا و انجام عمل برای خدا می باشند. اما چنین می نماید که این معنا دقیق نباشد، چرا که آنان بدون توجه به معنای لغوی و سیاق آیات، معنای اصطلاحی عالمان اخلاق را درباره این واژه بیان کرده اند. این مقاله برای یافتن معنای دقیق این واژه، با روش توصیفی تحلیلی به کتاب های لغت معتبر و سیاق آیات و نیز آموزه های دینی مراجعه کرده و به این نتیجه رسیده که معنای دقیق تر این واژه «نجات یافتگان» از گرفتاری و وسوسه های شیطانی است. از دیگریافته های این نوشتار آن است که قرآن کریم مسیر «نجات» را هم به انسان ها نشان داده است؛ یعنی انسان نخست باید با جهاد نفس، عزم و اراده، صبر و تحمل و اطاعت مستمر، در زمره مؤمنان قرار گیرد و بعد از آن، با نیکوکاری، پاکی و تقوا می تواند به صورت قطعی از هوای نفس و گرفتاری های دنیا نجات یابد.

نویسندگان

اکرم خلیل زاده

طلبه سطح 3، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (نجف آباد)

زهره سبحانی

طلبه سطح 3، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (نجف آباد)

اباذر کافی موسوی

طلبه سطح 3، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (نجف آباد)

علی نجفی نژاد

طلبه سطح 3، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (نجف آباد)

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • . آیتی، عبد المحمد، 1374، ترجمه قرآن، تهران، سروش، چاپ ...
  • اسیده، علی بن اسماعیل، 1421، المحکم و المحیط _ ...
  • ابن عاشور محمد بن طاهر، بی تا، التحریر و التنویر، ...
  • ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414، لسان العرب، بیروت، چاپ:نسوم. ...
  • : اسماعیل بن عباد، 1414، المحیط فی اللغه - بیروت، ...
  • ازهری، محمد بن احمد، 1421، تهذیب اللغه - بیروت، چاپ:اول. ...
  • ارفع، سید کاظم، 1381، ترجمه قرآن، تران، موسسه تحقیقاتی و ...
  • انصاری خوشابر، مسعود، 1371، ترجمه قرآن، تهران، فرزان روز. ...
  • دوجردی، سید محمد ابراهیم، 1366، ترجمه قرآن، تهران انتشارات صدرا، ...
  • جوهری، اسماعیل بن حماد، 1376، الصحاح - بیروت، چاپ: اول. ...
  • خواجوی، محمد، 1410، ترجمه قرآن، تهران، مولی. ...
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، 1412، مفردات الفاظ القرآن - ...
  • رضایی اصفهانی، محمدعلی و همکاران، 1383، ترجمه قرآن، قم، موسسه ...
  • زمخشری، محمود، 1407، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل وعیون الاقاویل ...
  • سید قطب بن ابراهیم شاذلی، 1412، فی ظلال القرآن، بیروت، ...
  • صادقی تهرانی، محمد، 19، البلاغ فی تفسیر القرآن بالقرآن، قم، ...
  • صافی، محمود بن عبد الرحیم، 1418، الجدول فی اعراب القرآن، ...
  • طباطبایی، سید محمد حسین، 1427، تفسیر المیزان، بیروت، دار التعارف ...
  • طریحی، فخر الدین بن محمد، 1375، مجمع البحرین، تهران، چاپ: ...
  • فخر رازی، محمدبن‌عمر، 1420، التفسیر الکبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت، داراحیاء ...
  • فیومی، احمد بن محمد، 1414، المصباح المنیر فی غریب الشرح ...
  • فولادوند، ترجمه قرآن، تهران، دار القرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ ...
  • فیض الاسلام، سید علی نقی، 1378 ترجمه و تفسیر قرآن ...
  • مرتضی زبیدی، محمد بن محمد، 1414، تاج العروس، بیروت، چاپ: ...
  • مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم 1430- بیروت-قاهره-لندن، چاپ: ...
  • مکارم شیرازی، ناصر، 1374 ش، تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب ...
  • مشکینی، علی، 131 ترجمه قرآن، قم، الهادی، چاپ دوم. ...
  • مصباح‌زاده، عباس، 1380، ترجمه قرآن، تهران، بدرقه جاویدان. ...
  • نمایش کامل مراجع