تفاوت کاربردهای کلامی و روایی واژه ی غیب در ترکیب اضافی علم غیب

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 592

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

FNCLIS01_164

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

برخورداری برگزیدگان خداوند از دانشی الهی، که از دید عرف از آن به عنوان علم غیب یاد می شود، با ادله ی نقلی و عقلی ثابت شده واز آموزه های یقینی مذهب تشیع است. این در حالی است که در بسیاری از متون دینی، آگاهی از غیب تنها مختص به خدای متعالدانسته شده است. اکثر متکلمان برای حل این مشکل، منظور از واژه ی علم در ادله ی اختصاص دهنده ی علم غیب به خداوند را علمیدانسته اند که ذاتی و غیر تبعی باشد. از دیدگاه ایشان هر چند برگزیدگان خداوند نیز از غیب (به طور نسبی) آگاهند اما نمی توان دانشتبعی ایشان را علم غیب نامید و اتصاف به صفت عالم الغیب از اختصاصات خدای متعال است. محقق با پژوهش پیرامون کاربردهای رواییعلم غیب، دریافته است که از منظر روایات تعریف غیب متفاوت از برداشتی است که در آثار کلامی مشاهده می شود. نوشتار حاضر با ارائهگزارشی همراه با تحلیل، از متون کلامی و روایی، در صدد پاسخگویی به این پرسش اصلی است که کاربرد روایی علم غیب چه تفاوتی باکاربرد کلامی آن دارد؟ ضرورت پاسخگویی به این پرسش در پاسخ متفاوتی است که از منظر روایات به مسئله ی غیب دانی برگزیدگانخداوند داده می شود.

نویسندگان

سیدمحمدعلی مسعودی

پژوهشگر و فارغ التحصیل سطح 3 مرکز تخصصی حدیث حوزه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن‌بابویه، محمد بن علی، (1378ق)، عیون خبار الرضا علیهالسلام، تصحیح ...
  • ابن بابویه، محمد بن علی، (395 1ق)، کمال الدین و ...
  • ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414ق)، لسان العرب، تحقیق جمال‌الدین ...
  • بحرانی، کمال‌الدین علی بن میثم، (1404ق)، شرح نهچ‌البلاغه، دفتر نشر ...
  • شریف الرضی، محمد بن حسین، (1386ش)، نهج‌البلاغه، ترجمه حسین انصاریان، ...
  • شریف الرضی، _ بن حسین، (1414ق)، نهج‌البلاغه، صبحی صالح، قم، ...
  • صفار، محمد بن حسن، (1404ق)، بصائرالدرجات فی فضاثل آل محمد ...
  • طباطبائی، سید محمدحسین، (417 1ق)، المیزان فی تفسیر القرآ _ ...
  • طبرسی، فضل بن حسن، (1372ش)، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران، ...
  • علم الهدی (سید مرتضی)، علی بن حسین، (1405ق)، رسائل الشریف ...
  • قرشی بنایی، علی‌اکبر، (2 41 1ق)، قاموس قرآن، تهران، دار ...
  • کلینی، محمد بن یعقوب، (1429ق)، کافی، قم، تصحیح و تحقیق ...
  • کراجکی، محمد بن علی، (0 141ق)، کنز الفوائد، تحقیق عبدالله ...
  • مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، (1403ق)، بحارالانوار الجامعه لدرراخبا ر الائمه ...
  • مظفر، محمدحسین، 1402ق، علم الامام، بیروت، دارالزهراء. ...
  • مفید (شیخ مفید)، محمد بن محمد بن نعمان، (1413ق)، (الف)، ...
  • مفید (شیخ مفید)، محمد بن محمد بن نعمان، (1413ق)، (ب)، ...
  • نادم، محمد حسن، (1391ش)، «علم غیب پیامبر و امام از ...
  • مسعودی، سید محمد علی، (1394ش)، «گستره علم امام از منظر ...
  • نمایش کامل مراجع