هویت ملی و قومی، میراث هنرایران در عصر جهانی شدن
محل انتشار: همایش قومیت و فرهنگ ایران اسلامی
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 645
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GHOMIYAT01_053
تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393
چکیده مقاله:
آنچه امروزه بیش از پیش در تمامی عرصه های هنر، نفوذی غیرقابل انکار یافته است فرآیند جهانی شدن و به تبع آن، تأثیر دوگانه ای است که این روند بر هنر تمامی ملل از جمله ایران گذاشته است. آنچه اندیشمندان تحت عنوان فرهنگ جهانی (به معنای فهم مشترکی که مرزهای ملی را در می نوردد) مطرح نموده اند، بر هنر- صنعت گرافیک که محمل ارتباطات بصری در عرصه ی ملی و بین المللی است نیز تأثیر گذار می باشد. نگارنده در این پژوهش مسئله ی هویت ملی و قومی ایرانی و نحوه ی بازتاب آن در جریان افزایش تعاملات و ارتباطات جهانی در گ رافیک ایران را مورد توجه قرار داده است چرا که نحوه ی تأثیر پذیری این گروه هنرمندان از آنچه تحت عنوان جهانی شدن و فرهنگ جهانی از آن یاد شده به دلیل فقدان پرداخت پژوهشی- با رویکردی انتقادی و تحلیل- قابل قضاوتی مستند نمی باشند. آنچه به عنوان بستری برای این بررسی در نظر گرفته شده پوسترهای فرهنگی و اجتماعی (بخش اصلی) دهمین دوسالانه ی جهانی پوستر تهران است. نگارنده در این مقاله سعی بر آن دارد تا به کمک نظریه ی نشانه شناسی لایه ای به چگونگی واکنش طراحان گرافیک ایران در رابطه با نحو ی بازنمایی هویت قومی و ملی ایران در آثارشان در مواجهه ی با فرایند جهانی شدن پرداخته، همچننی سمت و سوی دیدگاه و تأکید این گروه از هنرمندان را بر مؤلفه های اصلی هویت ملی ایرانی بررسی و مشخص نماید.
نویسندگان
آمنه ملکی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :