تاثیر موسیقی آیینی مازندران بر معماری بومی منطقه مازندران

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,305

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GPACONF01_198

تاریخ نمایه سازی: 17 اسفند 1393

چکیده مقاله:

ارتباط هنرها با یکدیگر مسئله ایست که همواره از آن میان هنرمندان صحبت می شود. تأثیر گذاری و تأثیر پذیری هنرها بریکدیگر همواره در طول تاریخ هنر، امری ایده پرور و پیشبرنده بوده است.موسیقی از دیرباز با آدمی بوده است. لذا سینه بهسینه و نسل به نسل تا به امروز بخشی از آنها حفظ و بخشی نیز به فراموشی سپرده شده اند.موسیقی مازندران که از بطن زندگی مردم این دیار برآمده، بیانگر حال و هوا و روحیات تبرستان نشینان است. مازنی ها برای بسیاری از فعالیت های روزانهخود ملودی هایی با اشعار مشخص داشتند که هر روز آن ها را در هنگام انجام فعالیت هایشان با خود زمزمه می کردندرابطهبین معماری و موسیقی از قرون گذشته مورد توجه قرار گرفته است ، چنانکه گوته از جمله فیلسوفانی بوده است که رابطه بیان کرد،این تعبیر موافقان و مخالفان خودش را » موسیقی منجمد « بین موسیقی و معماری را با عنوان معماری به مثابهداشت؛ عده ای نیز تعبیر اورا تکمیل کرده و معماری را موسیقی خاموش نامیده اند، ثبت و نگهداری معماری برای بوجود آوردن آن نیز در بستر هندسه و به نوعی هندسه در بعد دادن به عناصر ریاضی صورتمیگیرد. هر چند در هر طبقه از ساختمان ما میتوانیم با نظاره گری بر پنجرهها و بازشوها و فضاهای خالی سکوت به ملودیآن گوش فرا دهیم، توأمان هم میتوانیم با نگریستن به بدنه ضلع یک ساختمان، دو یا سه طبقه را به شکل یک هارمونی به یک چشم انداز دریافت کنیم. به زبان دیگر، همانگونه که دانش هارمونی ما را به خصیصههای آکوردها و توانایی پیوندشان با یکدیگر، با توجه به ارزشهای ساختمانی، ملودیک و وزنی آنها آگاه میسازد، کاوشگر نیز میتواند هارمونی بافت موسیقی را برداشت کند.

نویسندگان

شیوا شکری

دانشجوی کارشناسی ارشدمعماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل

امین جعفری

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اخگری، محمد و امیرکلایی، ابراهیم، 1382 « سقانفار یادمان مذهبی ...
  • اسلامی، حسین. تاریخ دو هزار ساله ساری. 1370. اداره کل ...
  • . لپاگولو، ادریانو، ت: علی محمد سادات افسری، 1384، معماری ...
  • امیرکلایی، ابراهیم و پیرزاد، احمد، 1390 « سقانفار، جلوه ای ...
  • بهار، مهرداد. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران : 1386. انتشارات ...
  • _ پیرزاد، احمد، 1388، پایان نامه کارشناسی ارشد، طرح حفاظت ...
  • جاودانگی و هنر(مجموعه مقالات). ترجمه سید محمد آوینی. تهران: 1370. ...
  • رحیم زاده، معصومه، 1382، سقاتالارهای مازندران، چاپ اول، تهران، اداره ...
  • رستگار فسایی، منصور. اژدها در اساطیر ایران. تهران: 1379. انتشارات ...
  • زدیه، مهدی، پروردی نژاد، سمیرا، 1389 «توسعه پایدار ومفاهیم آن ...
  • سلیمانی، سعید، 1390، گزارش بررسی معماری بومی مازندران، موسسه پژوهش ...
  • شاهرودی عباسعلی، رضایی بهرام، «تعامل معماری بومی مازندران و گردشگری»، ...
  • عبداله زاده، سیده مهسا، 1390 «هماهنگی و سازگاری با طبیعت ...
  • قبادیان، وحید، 1385، بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، چاپ اول، ...
  • کسمایی، مرتضی، 1382، اقلیم و معماری، چاپ اول، اصفهان، نشر ...
  • .کسمایی، مرتضی، 1387 «پهنه بندی و راهنمای طراحی اقلیمی -اقلیم ...
  • کلبادی نژاد، مهرانگیز، «زمین ومعماری مازندران»، نشریه معماری و فرهنگ، ...
  • گرجی مهلبانی، یوسف، دانشور، کیمیا، 1389 «تاثیر اقلیم بر شکل ...
  • وفایی، شهربانو، 1381، سیمای میراث فرهنگی مازندران، تهران، سازمان میراث ...
  • یا حقی، محمد جعفر. فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ...
  • نمایش کامل مراجع