بررسی مفهوم نمادگرایی و نشانه گرایی و کاربرد آن در معماری ایرانی- اسلامی

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,359

فایل این مقاله در 23 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

GPACONF05_020

تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1396

چکیده مقاله:

نشانه گرایی و نمادگرایی در حال حاضر در بسیاری از علوم کاربرد دارند و به مثابه دانشی درنظر گرفته می شوند که نقش نشانه ها و نمادها را در جامعه بررسی می نماید. نشانه گرایی و نمادگرایی پ یش از آن که با مفهوم نشانه و نماد منفرد، سروکار داشته باشد به بررسی نظام های نشانه شناختی و نمادشناختی و کارکرد اجتماع ی آن ها م ی پردازد. ا ی ن ویژگ یکاربردی نشانه شناسی و نمادشناسی در شناخت و تحلیل آثار معماری ایرانی اسلامی رهگشا می باشد؛ زیرا یک اثر معمار ی نظام منسجمی از نشانه ها و نمادها به شمار می رود و نشانه و نمادها با ارجاع به زمینه فرهنگی و اجتماعی معنا پیدا می کند. نتیجه منطقی آن است که؛ نه تنها ساختارهای درونی یک اثر بلکه نسبت ساختارهای درونی با ساختارهای بیرونی فرهنگ و جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. معماری ایرانی اسلامی به دلیل غنای محتوا یی و تجلی ات حکمت معنو ی و نی ز مبان یعرفانی، از قابلیت های بالایی در تحلیل معناکاوانه برخوردار است. هنرمند مسلمان ابعاد صوری و شکلی را واسطه ا ی برا ی جهش روحی به عالم حقیقت و معنا قرار می دهد. باتوجه به این مراتب، هر ظاهری را باطنی و هر مظهر ی، ظهور معنا ییخاص است که با ادراک قلبی عمیق و گذشتن از صور ظاهری می توان به معنای مندرج در آن رهنمون شد. برا ی ای ن منظور در این هدف نویسنده بررسی مفهوم نمادگرایی و نشانه گرایی و کاربرد آن در معماری ایرانی-اسلامی می باشد که به روش مروری و به کمک داده ها و اطلاعات کتابخانه ای و استفاده از دیگر تحقیقات موجود در ای ن زمینه گردآور ی شده است و در پایان به جمع بندی از موارد بیان شده پرداخته شده است.

نویسندگان

احسن امینی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

سارا علیپور

دکترای تخصصی معماری، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه