بررسی نقوش تزیینات گچبری عمارت شترگلوی ماهان
محل انتشار: اولین سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک
سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 653
فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
GRAPHIC01_039
تاریخ نمایه سازی: 20 آبان 1397
چکیده مقاله:
تزیینات، به معماری وجهی انسانی تر می دهد و باعث برقراری ارتباط بین مخاطب و بنا می شود. یکی از بناهای تاریخی کرمان که در بخش ماهان واقع شده و به لحاظ معماری و تزیینات منحصر به فرد است عمارت شترگلو می باشد. این بنا از زیباترین بناهای دوره قاجار به شمار می آید. گچبری از جمله تزییناتی است که حضوری پررنگ در بنای مذکور دارد و به شیوه های گوناگونی چه از نظر موضوعی و چه از نظر تکنیکی اجرا می شده استتزیینات گچبری و نقوش گیاهی و جانوری به کاررفته در عمارت شتر گلو، از ارزش بالایی برخوردار است. نقوشی که شاهد روایت های تقریبا مشابهی از آنها را در بین ملل مختلف هستیم و چه بسا با کنکاشی عمیق به ریشه های یکسانشان می رسیم و این پرسش حاصل می شود که آیا نقوش به کار رفته در این بنا صرفا جنبه ی تزیینی داشته اند در این مقاله نخست به پیشینه ی تاریخی عمارت شترگلو اشاره شده و ضمن بررسی تزیینات آن و بازسازی نقوش به کار رفته در عمارت شترگلو به معانی نمادین آن ها پرداخته شده است و این نتیجه حاصل گردید که درکاربرد نقوش در عمارت شترگلو مضمون اساسی که مطرح بوده است؛ قالب سمبلیک و نمادین نقوش است که به صورت ترکیبی، افسانه ای و به صورت عادی نقش شده اند؛ مانند نقش ترکیبی پرندگان، نقش ترکیبی حیوان و گیاه و یا تک نقش های هدهد، ماهی، طاووس و گیاهان. امری که اهمیت نقوش به کار رفته در بناهای تاریخی را فراتر از زیبایی ظاهری معرفی می کند.روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوه ی گردآوری کتابخانه ای و میدانی (مشاهده ای) می باشد.
نویسندگان
محمد خضری مقدم
مربی و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری/ دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
مریم ایمانی زاده شریف
مربی و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری/ دانشگاه آزاد اسلامی، انار، ایران