نمود انسان ایرانی در جلوه های بصری

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 670

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIAP01_484

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1394

چکیده مقاله:

این مقاله پژوهشی به روش تحلیلی توصیفی درباره بررسی هویت ایرانی از طریق جلوه های بصری می باشد.کمیت و کیفیت تجلی هویت ایرانی در محیط های مصنوع از مباحثی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. هویتی که برای بازنمایی خود مورد استفاده قرار می گیرد و با تجربیات ارزشها، آرمانها، نگرشها، انتظارات، اهداف، نیازهای جاری و دانش پس زمینه ای افراد ارتباط داردخود مورد استفاده قرار می گیرد و با تجربیات ارزشها، آرمانها، نگرشها، انتظارات، اهداف، نیازهای جاری و دانش پس زمینه ای افراد ارتباط دارد خودی که ارزشها، آرمانها، نگرشها، انتظارات، اهداف، نیازهای جاری و دانش پس زمینه ای افراد ارتباط دارد سیال و تغییر پذیر است یعنی دارای ترجیحات تغییر پذیر است. اما خود ارمانی پایدارتر است، بنابراین، خود آرمانی شخص که مبتنی بر ارزشها و نگرشهای اوست، هم در هویت نقشی و هم درهویت شخصی نفوذ دارد. روش زندگی نیز با هویت شخصی ارتباط دارد زیرا روایت خاصی را که فرد برای هویت شخصی خود برگزیده است در برابر دیگران مجسم می سازد و مستلزم تصمیم گیری های روزانه درباره نحوه ی پوشش، مصرف، کار و فراغت است. حال پرسش این است که آیا با بررسی آثار هنری هنرمندان ایرانی می توان درک درستی از آرمانها، باورها و نگرشهای انسان ایرانی در ادوار مختلف تاریخ داشت؟ آیا با مقایسه آثار هنری می توان به ابعاد تازه ای از فرهنگ ایرانی دست یافت؟ آیا می توان به بررسی ابعاد انسانی از طریق فضای معماری پرداخت؟ مطالعات تطبیقی هنر، در صورت توجه و دقت به زمینه ها و بافت فرهنگی و اجتماعی آثار هنری ، به جز ثمرات مستقیمی که در مقایسه آثار وپدیده های هنری در بر دارد، به طور غیر مستقیم پیوستگی های ساحت هنر را با موضوعاتی از قبیل نژاد و اقوام، هویت جنسیتی، الگوی مصرف محصولات فرهنگی در طبقات مختلف اجتماعی، ایدئولوژی ها و قدرت وساحت های کلان فرهنگی، هنجارها، باورها و اعتقادات اجتماعی را فراهم می آورد. پژوهشهای تطبیقی زمینه ای ، با تحلیل و بررسی فرهنگ امکان شناخت هر چه بیشتر آثار مورد مطالعه را فراهم می سازد. با این وجود در مطالعات تطبیقی هنر، برای به دست آورن دیدی چند سویه و جامع، تفسیر شکل اثر به طور خاص ، نقش مایه ها، ترکیب بندی ها، تقارن و توازن و ارتباط آن با زمینه های اجتماعی می تواند راهگشا باشد

نویسندگان

پریسا سلیمان پور

کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ،گروه معماری ، زنجان ،ایران

علیرضا جزءپیری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج،گروه معماری ، هیدج ، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • گروتر .یورگ کورت، 1388، زیباشناسی در معماری، تر جمه :دکتر ...
  • شهیدی، نازنین.1390. درآمدی بر تاریخ فرهنگی معماری ایران . پایان ...
  • بورکهات تیتوس . 1365، هنر اسلامی (زبان و بیان)ترجمه :مسعود ...
  • نشریه هنر های تجسمی، شهریور, 384 1، شماره 23 ...
  • اپاکباز، رویین .نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران:زرین و ...
  • یونگ _ گوستاو .1383.انسان _ سمبل هایش ترجمه:محمود سلطانیه . ...
  • ‌یاحقی، محمدجعفر.369 1.فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات ...
  • ضمیران، محمد .1382.درآمدی بر نشانه شناسی هنر. تهران :قصه. ...
  • آغداشلو، آیدین.84 13.نگارگری قدیم، نگارگری جدید، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره11. ...
  • اسماعیل پر، ابوالقاسم.77 13.اسطوره، بیان نمادین.تهران:سروش. ...
  • کوپر، جی.سی.379 1.فرهنگ مصور نمادهای .ترجمه:ملیحه کرباسیان. تهران :فرشاد. ...
  • بررسی عناصر نمادین در نگارگری ایران [مقاله ژورنالی]
  • نشریه حکمت کهن، منظر جدید، باغ ایرانی، موزه هنرهای معاصر ...
  • آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران، دوره پیش دانشگاهی ...
  • نمایش کامل مراجع