بررسی وضعیت حجاب در ادیان الهی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,418

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HIJABC01_034

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1394

چکیده مقاله:

پدیده فطری شخصیت طلبی هر انسان را در هر زمان و مکان به سمت دستیابی به ارزش های متعالی می کشاند و بدون شک، حجاب یکی از ارزش ها به حساب می آید؛ چرا که رعایت آن شخصیت انسان را تضمین می کند. از اینرو، اسلام رعایت حجاب را مورد تأکید قرار داده است. حجاب، پیش از اسلام نیز به حسب مقتضیات زمان، در جوامع گوناگون وجود داشته است و سخن کسانی که مذهب را موجد حجاب می دانند، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در تکمیل آن بسیار مؤثر است. اسلام مبتکر حجاب نبوده، بلکه حجاب به صورت امری رایج در میان قبایل گوناگون پیش از اسلام نیز وجود داشته است و طرح مسئله حجاب از سوی اسلام صرفاً در جهت حمایت از حقوق واقعی زن است و ارزش بخشیدن بها و ستنه تحقیر و کم بها شمردنش. آنجه به تحریر در خواهد آمد نگاهی مختصر به ارزیابی پدیده حجاب از نظر اسلام و ادیان دیگر بوده و این هدف که آیا اهمیت حجاب صرفاً مورد توجه اسلام بوده و بستا به این بهانه اسلام مورد اتهامات گسترده تبلیغاتی قرار بگیرد و از هر سو بر دین حمله کنند، یا اینکه حجاب در ادیان دیگر نیز مورد توجه بوده است؟ این مطالعه به روش مروری و استفاده از کتب، بررسی متون و برنامه های رایانه ای انجام گردیده که منابع و مأخذ معتبر و مستندی همچون آیات قرآن کریم، روایات و احادث پیامبر گرامی و ائمه معصومین (ع) و تفاسیر مربوطه در زمینه وضعیت حجاب در ادیان الهی مورد بررسی قرار می گیرد. حجاب و پوشش در تمام ادیان و مذاهب، دارای جایگاه خاصی است، و یکی از دلایل اساسی آن این است که حجاب و عفاف، یک امر فطری است که داستان حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش را اثبات می کند. بنابه گواهی متون تاریخی، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچ گاه به طور کامل از بین نرفته است. حجاب در ادیان دیگر، نسبت به اسلام از شدت بیشتری برخوردار بوده است. به طور مثال، پوشاندن صورت، گرچه در زمان زرتشت معمول نبوده و بعد از او در میان زرتشتیان معمول شده است، اما طبق آنچه گذشت، چادر و روبندها از ارکان اخلاقی مسیحیان و یهودیان محسوب می شده است؛ در حالی که بنابر نظر اکثر فقهای اسلامی، پوشاندن صورت واجب نیست. لزوم کناره گیری کامل زن در حیض در دین زرتشت، محق دانستن مرد در طلاق زنی که در صدایش در کوچه شنیده شده بدون پرداخت مهریه از طرف دین یهود، رک نبودن چادر و روبند و ذکر نام آن دو به طور صریح در کتاب مقدس مسیحیان و وجوب سکوت زن نزد بیگانه و در کلیسا از طرف مسیحیت، بهترین گواه بر این مطلب است. بنابراین، نه تنها اسلام واضع قانون حجاب نبوده است، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریط هایی که در طول تاریخ در مورد حجاب به وجود آمده بود، به قانونمندکردن و تنظیم آن همت گماشته است و آنرا به صورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، ارائه نموده است.

نویسندگان

محمدباقر رضاعلی

رئیس امور اداری مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان

مریم سلطانی بابوکانی

آموزگار ناحیه ۲ آموزش و پرورش اصفهان