طبقه بندی و زیباشناسی نقش های سقاتالار کیجاتکیه ی بابل
محل انتشار: نخستین همایش ملّی هنر تبرستان (گذشته و حال)
سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,132
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
HONTAB01_003
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
در طول تاریخ همواره هنرمندان مسلمان به سوی نقش های انتزاعی و مجرد که در آنها چشم اندازهای اولیه ی طبیعی، ناپیدا و ناشناخته می نماید سوق داده شده اند. در همه ی دوران باستان، هنر ایرانی، نیروهای آسمانی را میجوید و می کوشد تا با امکانات و ابزارهایی چون نقش ها و آرایه های مجرد با این نیرو ارتباط برقرار کند و از آنها یاری بخواهد. سقاتالار از جمله مکان هایی است که هنرمند در آن با نقش کردن تصویرهایی با موضوعات گوناگون در این فضای آئینی و مقدس به پرستش و ستایش معبود خویش می پردازد. جالب اینکه با وجود محدودیت های شرعی در کاربرد نقاشی در بناهای مذهبی بر سقف چوبی سقانفارهای مازندران به خصوص سقاتالار کیجاتکیه، نقاشی هایی با موضوعات مذهبی و غیرمذهبی مشاهده می شود که بسیار زیبا در کنار هم قرار گرفته اند و زنده و پویا با احساسات و تمایلات در ونی هر بیننده، ارتباط برقرار می کنند. در این پژوهش تلاش گردید ضمن شناخت اجمالی معماری و آرایه های سقاتالارهای مازندران به ویژه سقاتالار کیجاتکیه ی بابل، نقش های به کار رفته در آن در قالب یک طبقه بندی و زیباشناسی علمی مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گیرد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مصطفی رستمی
استادیار (عضو هیات علمی دانشگاه مازندران)
فاطمه رقیمی
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه پیام نور تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :