زیبا گرایی سازه

سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 747

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

HUMANARTS05_088

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

فقط مشاهده بلاواسطه طبیعت شهری یا روستایی نیست که احساس خوشایند لذت از زیبایی را پدید می آورد،یک عکس نیز می تواند همین نقش را ایفا کند. تاثیر فضا بر انسان نیز فقط از مشاهده بنا حاصل نمی شود. تصویر معماری در بسیاری موارد تقویت کننده و یا شکل دهنده تصویری است که از مشاهده اثر معماری در ذهن پدید می آید. کادر تصویر به چشمان ما چهارچوب می دهد و تصاویری که به وضوح به یاد می مانند آنهایی هستند که با تعمق و سنجیدگی زیاد ساخته شده اند. هیچ معماری بدون عنصر زیبایی وجود ندارد اما آیا زیبایی گرایی سازه ای وجود دارد ؟ و در صورت وجود داشتن آیا معماری را آنقدر تحت تاثیر قرار می دهد که معماران به آن توجه کنند؟ توجه به این نکته الزامی است که با اینکه مکاتب زیباگرایی تغییر می کنند اما ارضای نیاز زیبایی گرایی، یکی از آرزوهای پایدار انسان است. ساختمانهایی که حس زیبایی گرای را ارضا می کنند می توانند بدون رعایت کامل قوانین سازه ای ساخته شوند. همچنین پیامهای رمزی نیز توسط طراحی سازه به مخاطبین انتقال می یابند. مکتب علایم رمزی شاخه ای از فلسفه است که درصد سال اخیر پیشرفته کرده است و به تمام فعالیت ها و ساخته های دست انسان از نقطه نظر خاص ارتباط نشانه ای یا ارتباط غیر لفظی می نگرد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان