اندیشه های مدرن حاکم برمعماری ونقاشی دوران پهلوی اول

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 510

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT01_0608

تاریخ نمایه سازی: 20 دی 1394

چکیده مقاله:

ارتباط ویژه ای بین هنرومعماری وجود دارد بطوریکه جدایی این دوامری ناممکن به نظر می آید, این ارتباط به ویژه در مطالعه ی سیر تاریخی تحولات سبک ها درهردوزمینه بیشتر خود نمایی می کند. مقاله ی حال حاضر بابیانی اجمالی ,روند تحولات در معماری ونقاشی را در دوره ی پهلوی اول مطرح می کند. رو آوردن به عملکرد گرایی ,درآمد زایی درکنارهم به سبب ترویج سبک مدرن به تدریج ایران را نیز درگیر خود کرد ودولت برآن شد تا جامعه ای صنعتی را به مانند غرب پایه گذاری کند. این تغییر سبک حتی در کوچکترین جزئییات داخلی بناهای آن دوره (پله ها,پنجره ها,ستون ها,...) قابل مشاهده است. نتیجه این تحول فرهنگی بخصوص در زمینه معماری ، عرضه و تکمیل سبکهای مختلف معماری اروپا و آمریکا در دهه های اخیر به کشور بوده است. این چیزی نبود جز ارمغان فرهنگ غرب و سبک مدرن که در ایران رخنه کرده بود به این بهانه که باید گذشته را کنار بگذاریم خاطره ها را فراموش کنیم و به فکر آینده باشیم. . رضاشاه با تفکر و بینش نظامی در دوره بیست ساله ارتش نوینی را به وجود آورد که حاصل آن در معماری مجموعه بناها و ساختمانهایی است که امروزه با نام معماری دوره پهلوی اول طبقه بندی می شوند. ارزیابی تفکرات حاکم در این دوره به وسیله سه جریان فکری غالب شامل سنت گرایان , ملی گرایان و غرب گرایان , بیان می شود.ودر زمینه هنر نقاشی نیز شاهد چهار جریان موازی شامل: نقاشی آکادمیک، نگارگری جدید، نقاشی قهوه خانه و نقاشی نوگرا در سیر تحولات تاریخی هستیم ودر پایان نگارنده با تشریح جریانات فوق الذکر نتیجه گیری می کند ودیدگاه خود رامطرح می کند

کلیدواژه ها:

معماری معاصرایران ، معماری دوره پهلوی اول ، تحولات سبک های معماری ، هنرنقاشی

نویسندگان

متین السادات مستعان

دانشجوی کارشناسی ارشدرشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

علیرضا جزپیری

گروه معماری واحد هیدج دانشگاه آزاد اسلامی هیدج ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • محمدی، محمود؛ تغییر ساختار قدرت در ایران و تغییرشکل شهر، ...
  • فقیه، نسرین؛ آغاز معماری و ضوابط معماری در تهران، تهران، ...
  • اعتصامی، ایرج، بررسی تطبیقی معماری و شهرسازی معاصر ایران و ...
  • محمدی، محمود، تغییر ساختار قدرت در ایران و تغییرشکل شهر، ...
  • صارمی، علی اکبر، ارزشهای پایداری در معماری ایران، تهران، میراث ...
  • بانی، امیر مسعود؛ معماری معاصرایران، تهران، نشر هنر معماری قرن، ...
  • بحرینی، س. مبانی طراحی شهری، انتشارات دانشگاه تهران، .1377 ...
  • بحرالعلومی، حسین؛ طرح آرامگاه سعدی، تهران، انجمن آثار ملی، 135، ...
  • بانی مسعود، پیشین، ص220. [12ا کیانی، پیشین، ص227. ...
  • شافعی، بیژن؛ پیشگامان طراحی مدارس جدید ایران، تهران، بی جا، ...
  • مختاری طالقانی، تلفیق مدرنیسم و معماری ایرانی، بی جا، بی ...
  • رجبی، پرویز؛ معماری ایران، در عصر پهلوی، تهران، دانشگاه تهران، ...
  • اوجی، اردشیر؛ طراحی شهری خیابان لاله زار، تهران، دانشگاه تهران، ...
  • لم مناظر و مرایا/دکتر داریوش ترکی شریف آبادی ندا ابراهیمی/چاپ ...
  • سیر هنر در تاریخ 2/دکتر امیرحسین ذکرگو/انتشارات مدرسه/1385. ...
  • قاشی ایران از دیرباز تا امروزلرویین پاکاز/انتشارات زرین و سیمین/1386. ...
  • آغداشلو، آیدین(1371ش)، «از خوشی‌ها _ حسرت‌ها»(گزیده مقاله‌ها)، فرهنگ معاصر، تهران. ...
  • پاکباز، رویین(383 1ش)، «نقاشی ایران از دیرباز تا امروز»، زرین، ...
  • روز نامه شرق، شماره 1078 به تاریخ 13/7/89، صفحه 14 ...
  • نمایش کامل مراجع