جایگاه مکان درتئاترخیابانی و تاثیر آن درافزایش تعاملات اجتماعی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 659

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT01_1050

تاریخ نمایه سازی: 20 دی 1394

چکیده مقاله:

آنچه درباره تئاترهای خیابانی اهمیت دارد زیرسقف نبودن آن نیست بلکه اجتناب ازبناهای متداول تئاتر است این نکته حائز اهمیت است که تئاتر داخل سالن نسبت به تئاتر خیابانی ازفضای حمایت کننده بیشتری برخورار است تماشاگران به راحتی برجای خود می نشینند و به ندرت پیش ازپایان نمایش سالن را ترک میکنند اما تئاترخیابانی ازاین عوامل حمایت کننده و امنیت افرین بی بهره است و بیشترد رمعرض شرایط غیرقابل پیش بینی قرارمیگیرد و باقضاوت بی رحمانه ی تماشاگری روبرو میشود که میتواند هرلحظه محل نمایش را ترک کند ازهمین رو نقش مکان درتئاترهای خیابانی اهمیت ویژه ای می یابد این پژوهش درپی پاسخ دهی به این پرسش می باشد که درنگاه تخصصی به تئاترخیابانی مکان چیست و چه جایگاهی درتئاتر خیابانی دارد؟ و ایا دریک فضای شهری نوع طراحی محل اجرا میتواند معماری خیابانی شهر و تاملات ا جتماعی را تقویت کند؟ نتایج تحقیق بااتکابه روش توصیفی ـ تحلیلی و تکنیک مطالعات کتابخانه ای و همچنین مصاحبه با متخصصان حوزه تئاتر خیابانی معماران بازیگران و تماشاگران نشان دهنده این مطلب بود که طراحی براساس اصول معماری لوکیشن های محل اجرا میتوان به چندهدف عمده دست پیدا کرد ابتدا فراهم کردن بستری مناسب برای بازیگران نمایش و سپس تعریف و تفکیک فضاهای شهری و افزایش هفدمند تعاملات اجتماعی گسترش روابط و کمتر کردن اسیبهای اجتماعی بااگاهی بخشی ازطریق هنر.

نویسندگان

سیدصهیب شایان

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

صلاح الدین مولانایی

استادیار گروه معماری دانشکده هنرومعماری دانشگاه کردستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نوربری-شولتز، کریستیان، (1384)، مفهوم سکونت به سوی معماری تمثیلی، ترجمه ...
  • الینچ، کوین. (1376) .تئوری شکل خوب شهر _ ترجمه حسین ...
  • لاکزاد، جهانشاه، (1385)، مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، انتشارات ...
  • امدنی پور، علی.(1384)، طراحی فضای شهری نگرشی بر فرآیندی اجتماعی ...
  • اپورجعفر، محمد رضا _ محمودی نژاد _ هادی _ انصاری ...
  • [ءاآلتمن، ایروین (1382)، محیط و رفتار اجتماعی، ترجمه لی نمازیان، ...
  • النگ، جان.(1383)، آفرینش نظریه معماری : نقش علوم رفتاری در ...
  • .اعالم‌، سارا، (1392) _ مکان یابی تئاتر خیابانی، کنفرانس بین ...
  • اپنز، ف .(1381) . معماری و سینما، ترجمه شهرام جعفری ...
  • اشاهین، شهناز و قیومی _ مهوش . (1383) . فرهنگ ...
  • ناظرزاده کرمانی، فرهاد . (1362) _ آشنایی با تئاتر سیاه ...
  • استانیسلاوسکی، کنستانتین سر گیویچ . (1317) . تئوری بنیادی هنر ...
  • اپیرامه، توشار . (1368) . تئاتر و اظطراب بشر .ترجمه ...
  • ابراکت، اسکار .(1346 . تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی ...
  • ارنهایم، رودولف . (1382) . پویه شناسی صور معماری _ ...
  • مدیری، آتوسا . (1387) . مکان، نشریه هویت شهر، سال ...
  • ادانشپور، سید عبدالهادی و چرخیان، مریم . (1386) فضاهای عمومی ...
  • Gehel , j . (1996) Life Between Bildings _ Van ...
  • نمایش کامل مراجع