بررسی سنگ نگاره های مکشوفه درنشلْجْ

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 551

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IACUT02_153

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

نشانه های تصویری یکی ازعناصر اصلی ارتباط است. که آگاهی وشناخت مفاهیم تصویری هویت وتحولات فرهنگی وتاریخی ملتی را معلوممی سازد. هنر نگارگریبه صورت وسیع در بسیاری از مکان ها از جمله مناطقی از آفریقا، آسیا، اروپا پراکنده است. ایران نیزازکشورهای آسیاییمی باشد که نقوش صخره ای دربسیاری ازمناطق آن شناسایی شده است.نقوش کندهی مورد مطالعه دراین پژوهش سنگ نگاره نشلْجْمی باشد که در بررسی وپیمایش این منطقه چندین نقش کشف و مستند سازی شده است. نگارنده با بررسی بسیاری از تحقیقات انجامشده در این زمینه به این نتیجه رسیده است که تاکنون دراین مورد پژوهش منسجم درخصوص شناخت والگوهای مشترک در سنگنگاره های نشلج انجام نگرفته است؟ لذا پژوهش حاضر قصد دارد موضوع سنگ نگاره های مکشوفه در نشلْجْ رامورد بررسی قرار دهد. نتایج اینپژوهش براساس روش توصیفی- میدانی می باشد و نتیجه نشان می دهد: در بررسی محوطه (نشلج) نقشه ایی شناسایی شد که از این میانبیش از نیمی از نقوش را بزکوهی به خود اختصاص داده بود که از لحاظ سبک نقوش، کثرت نقوش خطی نسبت به نقوش حجمی بهوضوح قابل مشاهده است. در مطالعاتی که تاکنون بر روی صخره نگاره های نشلج صورت پذیرفته حدود 60 نقش شناسایی و مستند سازیشد. این احتمال وجود دارد که نمونه های دیگری هم باشد که کشف نشده باشد. تعداد بوم ها 4 عدد، که بیشترین نقش ها همچون طرحروی سفالینه های سیلک بزکوهی است. فراوانی نقش بزکوهی درحالت منفرد و یا ترکیبی در مقابل حیوانات دیگر از جمله انسان اهمیتاین حیوان را در زندگی ایجاد کنندگان آن نشان میدهد. و همچنین نشانه ی بسیار خوبی برای انسان شکارچی می باشد تا به این طریقاندیشه های خود را به دیگران انتقال دهد و حضور خود را در منطقه به اثبات رساند. در مرحله بعد انسان در حالت های مختلف، گوزن،شتر، اسب، کتیبه و زیگورات که در منطقه مذکور(نشلج) مورد مطالعه قرارگرفته به تنهایی و یا در حالت های ترکیبی معانی گوناگونی راحامل می باشند که با فرهنگ منطقه ای که در آن کاربرد دارد همخوانی دارد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

فهیمه عنایتی بیدگلی

دانشجوی کارشناسی ارشد ، پژوهش هنر ، دانشگاه آزاد طبس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • - بختیاری، محمود، (1388). بررسی و مطالعه سنگ نگاره‌های دشت ...
  • حبیبی، منصوره، (1381). سیلک، نمادها و نشانه‌ها (نقوش جانوری و ...
  • حلواچی نشلجی، عباس، (1389). فرهنگ گویش راجی نشلج، انتشارات همگام ...
  • فرهادی، مرتضی، (1377). موزه‌هایی در باد، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. ...
  • کریمی، فریبا، (1386)، نگرشی نو به کنده نگاره‌های صخره‌ای ایران، ...
  • ناصری فرد، محمد، (1388). سنگ نگاره‌های ایران - نماد اندیشه ...
  • نمایش کامل مراجع