بررسی جایگاه رنگ در ایجاد حس مکان در مسجد نصیرالملک با رویکرد به هنر اسلامی دوره قاجار

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,393

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IAU02_126

تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1393

چکیده مقاله:

هنر اسلامی محیطی را بوجود می آورد که پاسخگوی نیازهای فطری انسان باشد. معمار مسلمان با دیدگاه توحیدی و با هماهنگی در نقشها و رنگها، محیطی با خلوص معنوی پدید می آورد. مسجد به عنوان شاخصترین نمونه معماری اسلامیمکانی است که انسان درون آن حضور الهی را احساس می کند. مسجد نصیرالملک،از مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که به رنگهای متنوع در بخشهای مختلف، شهرت دارد. هدف از این پژوهش عبارت است از : 1- بررسی رنگهای بکار رفته دربخشهای مختلف مسجد نصیرالملک و تطبیق آن با کاربری فضاها. 2-بررسی نوع و میزان تاثیر پذیری رنگهای استفاده شده، ازهنر اسلامی دوره قاجار. این مقاله درجهت پاسخ به دو سوال تدوین شده است: 1- فاکتورهای تاثیرگذار رنگ از منظر هنر اسلامی 2- نحوه بهرهگیری از این الگوها در مکانهایمختلف مسجد. پژوهش از طریق شیوه همبستگی- همخوانی و علی پس از وقوع انجام گرفته است. ابتدا رنگ و تاثیرات روانشناختی انواع آن در متون و از دیدگاه اسلام و سابقه استفاده نمادین ازرنگ مورد بررسی قرار گرفت. رنگهای بکاررفته در مجسد، با توجه به دوره قاجاریه، به تفکیک فضایی، مطالعه گردید و با الگوهای استخراج شده از مطالعات کتابخانه ای مقایسه شد. بررسیها نشان می دهد که معمار مسلمان، در راستای تحقق اصلعدالت محوری، متناسب با هر مکان از رنگهای مختلف در تزیینات بنا بهره برده. و القای معنویت مکان و ایده توحیدی برگرفته از دین باوری معمار از طریق ترکیب رنگها در فضاهای مختلف صورت گرفته است

نویسندگان

وحید وزیری

استادگروه آموزشی مهندسی معماری،دانشگاه محقق اردبیلی،دانشکده هنرهای زیبا

راضیه مصلح

دانشجوی کارشناسی ارشدمهندسی معماری،دانشگاه محقق اردبیلی،دانشگاه هنرهای زیبا

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آیزنمن لئاتریس(1391)، روانشناسی کاربردی رنگها(پنتون)، ترجمه روح الله زمزمه، تهران، ...
  • اردلان نادر، بختیار لاله(1390)، حس وحدت، ترجمه ونداد جلیلی با ...
  • اسکارچیا(384 1)، 384 1، هنر صفوی زند قاجار، ترجمه یعقوب ...
  • برند فلمار کلاوس(1376)، رنگها و طبیعت شفابخش آنها، ترجمه شهناز ...
  • چشمه سهرابی مظفر، رحیم سلمانی آرزو، رحیم سلمانی آسیه(1390)، تاثیر ...
  • رحیمیان مسعود، محکی وحید(1388)، بررسی حس مکان و عوامل شکل ...
  • زمانی هاجر(1387)، تاثیرپذیری تزیینات کلیساهای اصفهان از معماری دوره صفوی، ...
  • سید صدر ابوالقاسم(1384)، معماری رنگ و انسان، تهران، چاپ دوم، ...
  • شکاری نیری جواد(1381)، جایگاه رنگ در فرهنگ و هنر اسلامی، ...
  • ضرابیان فرناز، منعام محمدرضا(1387)، بررسی میزان و عوامل تاثیرگذار بر ...
  • میکون ژان-لوئیس(1390)، از وحی قرآنی تا هنر اسلامی، هنر و ...
  • محمودی کوروش، شکیبا منش امیر(1384)، اصول و مبانی رنگ شناسی ...
  • متدین حشمت الله(1378)، مسجد چهارایوانی، نشریه هنرهای زیبا، شماره6 ...
  • نیکوبخت ناصر، قاسمزاده علی(1387)، سمبولیسم نور رنگ در عرفان ایرانی- ...
  • نامجو عباس، 1378، سیمای فرهنگی ایران، انتشارات عیلام. _ روزنامه ...
  • نمایش کامل مراجع