پارادوکس حرکت و سکون در معماری مسجد کبود

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 6,145

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IAU02_173

تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1393

چکیده مقاله:

معماری اسلامی تجلیگاه عرفانی حرکت و سکون است. معماران و هنرمندان ایرانی،در متجلی ساختن معنویت در ساختاری مادی و همچنین گذار انسان از عالم فانی و نیل به ملکوت ،از وجوه مختلف حرکت و سکون بهره گرفته اند تا تقدس را در کالبد اثرشانجاودان سازند. حرکت ترکیبی از زمان و مکان و لازمه درک هر فضایی است.وجوه معماری ایران و درک شگفتی های آن مدیون حرکت است که ممکن است به اشکال گوناگون ظاهر شود،اما همه در ذات یک هدف را دنبال میکنند.گلزر هایدر این هدف را چنین بیان می کند: در اسلام هیچ حرکتی از بعد الهی رها نیست و هیچ حوزه ای نمی تواند از ارتباط با مفاهیم قدسی رهاشود .حرکت خواه از طریق پیمایش فضا،خواه بصری و خواه به صورت خیالی و عرفانی که باشد در جهت تسهیل و تشدید عروج انسان از نازلترین مرتبه هستی به عالی ترین مراتب آن می باشد.همچنین مفهوم حرکت در کنار سکون معنا می یابد.سکونی کهبسته به مقصود معمار ایرانی و بر حسب جهانبینی اسلامی اش همچون حرکت در قالب های متفاوت هویدا می شود.اول سکونی کهقبل از فضاهای اصلی رخ می دهد و ناظر را به مکث به منظور درک کامل تقدس فضا و اهمیت آن فرا می خواند و موجبات ورود با خضوع و طمأنینه می گردد و دوم سکون و آرامشی که در نهایت حرکت، در مکانی مشخص در انتظار جسم است.آنجا که حرکتمتوقف می شود و زمان تداوم می یابد.مسجد کبود فیروزه ،همچون نگینی در جهان اسلام است که حاصل تلاش هنرمندان ایرانیدر شکل بخشیدن به فضایی متفاوت از نظر شکل و رنگ و فرم می باشد.این بنای ارزشمند با تکثرات و تنوعات عناصرش، تجلیگاه وجوه متنوع حرکت و سکون در جهت دستیابی انسان به مفاهیمی ازلی است.معمار مسلمان ایرانی با ترکیب متضاد این دو مفهوم، هدف های متعالی اسلامی را با دیدی سمبولیک و هدف دار در قالب فرم و فضاهای مقدس بیان داشته است.در این مقاله به باز شناسی مفاهیم حرکت و سکون در معماری مسجد کبود به روش میدانی و کتابخانه ای و تشریح هریک ابعاد تجلی آن از دیدگاه حکمت و هنر اسلامی خواهیم پرداخت.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

فاطمه حسن پورکهنمویی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ استرلین، هانری، صفهان تصویر بهشت، جمشید ارجمند(1377 مترجم)، نشریه ...
  • _ انصاری، مجتبی، نژاد ابراهیمی، احد(389 1). هندسه و تناسبات ...
  • -پور جعفر، محمد رضا، موسوی لر، اشرف(1381)بررسی ویژگی های حرکت ...
  • _ پیرنیا، محمدکریم، سبک شناسی معماری ایران، معماریان، غلامحسین(386 1 ...
  • _ جونز، اون، حکمت تزئینات در هنر و معماری اسلامی، ...
  • -دانش دوست، یعقوب(359 1).هنر و معماری ایران در دوره تیموریان، ...
  • سیر از مکان تا لامکان (بررسی نقش حرکت، سیالیت و سکون در زیبایی شناسی معماری اسلامی ایران ) [مقاله کنفرانسی]
  • -شایان و قاریپور، حمیدرضا و محمد (1382)، بررسی تطبیقی مفاهیم ...
  • -شایسته فر، شهناز(384 1):نقش تزئینی و پیام رسانی کتیبه در ...
  • _ شهیدی، شریف، بمانیان _ محمد رضا(1388)، نقش خدا محوری ...
  • _ صادقی، علیرضا، احمدی، فریا ل(389 1).تاملی بر اصول معماری ...
  • -فون مایس، پی یر، عناصر معماری از صورت تا مکان، ...
  • -کیانی، محمد یوسف(1384). تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، ...
  • -گروتر یورک، کورت، زیبا یی شناسی در معماری، پاکزاد، جهانشا ...
  • -گودرزی، مصطفی، گلنا ز، کشاورز(386 1)بررسی مفهوم زمان و مکان ...
  • - مهدوی نژاد، محمد جواد.ناگهانی، نوشین (1390).تجلی مفهوم حرکت در ...
  • -Haider, s.gu Izar(1998), _ am, Cosmology And Architecture of Islamic ...
  • نمایش کامل مراجع