ارائه نظریهای جامعهشناختی برای تحلیل معماری سنتی ایران

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,127

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IAU02_188

تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1393

چکیده مقاله:

در پاسخ به چرایی و چگونگی دگردیسی صورت گرفته در اسلوب معماری سنتی ایران، بحث و نظرهای بسیاری مطرح شده است وپژوهشگران حوزههای مختلف تلاش کردهاند با تکیه بر مواد و مصالح تئوریک و تجربی موجود در حوزههای خود این فرایند را توضیح دهند. حوزهی انسانشناسی معماری کوشیده است با تکیه بر مفهوم فرهنگ و با تمرکز کانونی بر مفاهیم برگفته از علم انسانشناسی، دگرگونی شیوهی خانهسازی ایرانی را توضیح دهند. مجموعه تلاشهای صورت گرفته در این حوزه به هیچوجه نتوانسته است به نحوی قانعکننده وضعیت مورد نظر را تبیین کند. تلاشهای صورت گرفته توسط پژوهشگران حوزهی معمارینیز هرگز نتوانسته است توضیحی قابل قبول از سرشت دگرگونی شیوهی معماری ایرانی به دست دهد. کوششها و تکاپوهای صورت گرفته در این رشته به طور عمده با فرافکنی نظری، نخواستهاند گامی فراتر از ایدئولوژیهای معمارانه بنهند. از نظر ماتوضیح سرگذشت معماری سنتی ایران نیازمند کنکاشهای علمی موشکافانهای است که بتواند از یک سو جایگاه این ناحیه از سنتایرانی را در کنار سایر عناصر این سنت نشان دهد و از سوی دیگر بتواند فرایند بسیار پیچیدهی تکوین تاریخی این نحو جدید معماری و شهرسازی را مورد مداقه قرار دهد. برای نیل بدین منظور در این مقاله تلاش کردهایم با اتخاد دیدگاهی جامعهشناختی واز خلال نقد و ارزیابی مجموعه پژوهشهای انجام شده و با نشان دادن لغزشگاههای نظری و عملی این تحلیلها، پاسخی برای اینپرسش بیابیم که چرا رشتهی بههمپیوستهی معماری سنتی ایران بهرغم برخورداری از تداوم در طول تاریخ، از نیمهی دوم سبک اصفهانی از هم گسست افول ریاضیات سنت را به عنوان نخستین دلیل معرفی کردیم و ظهور نهادها و مؤسسات تمدنی جدیدی را که معماران ایرانی هیچ آشنایی با کارکرد و معنای آنها نداشتند، به عنوان دلیل دوم برشمردیم و گفتیم که دگردیسی ذائقهی زیباشناختی ایرانی که در تمام زمینهها اعم از نقاشی، موسیقی، معماری، پوشاک و آداب غذاخوردن واقع شد، دلیل دیگری بود که موجب شد مردم شهرهای ایران به سراغ گونهای از معماری بروند که مبانی زیباییشناختی آن از اساس متفاوت بوده است

نویسندگان

کوشا وطن خواه

کارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه تهران

علی هداوند

کارشناس معماری از دانشگاه یزد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • بانی مسعود، امیر (1388)، معماری معاصر ایران در تکاپوی بین ...
  • پیرنیا، محمدکریم (1383)، سبک‌شناسی معماری ایرانی، تهران: معمار ...
  • حائری، محمدرضا (1388)، خانه، فرهنگ، طبیعت، تهران: مرکز مطالعاتی و ...
  • حجت، مهدی (1380)، میراث فرهنگی در ایران: سیاست‌ها برای یک ...
  • داوری اردکانی، رضا (1389)، ما و راه دشوار تجدد به ...
  • فرجی، مهدی (1388)، بررسی فرایند گسترش تمدن فرنگی در ایران: ...
  • قبادیان، وحید (1384)، بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، تهران: انتشارات ...
  • گودرزی (دیباج)، مرتضی (1388)، آیینه خیال: بررسی و تحلیل تزیینات ...
  • محبوبی اردکانی، حسین (1378) تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران، ...
  • میرزا مهدی‌خان شقاقی (ممتحن‌الدوله) (1353)، خاطرات ممتحن‌الدوله، به کوشش حسین‌قلی‌خان ...
  • نصر، سیدحسین (1389)، «بدون آزادی فکری فلسفه اسلامی آینده‌ای ندارد»، ...
  • وطن‌خواه، کوشا (1390)، تبیین جامعه‌شناختی انحطاط معماری سنتی ایران (افول ...
  • افول معماری سنتی ایران چرا و چگونه؟ [مقاله کنفرانسی]
  • Molnar, Virag Eszter (2005), Modernity and Memory: The Politics of ...
  • Rapoport, Amos (1969), House Form and Culture, Prentice-Hall, Inc., Englewood ...
  • نمایش کامل مراجع