رئالیسم؛ فصل مشترک تصاویر رمان تنگسیر صادق چوبک و آثار نقاشی رامبراند ودومیه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 734

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IBSCONF02_108

تاریخ نمایه سازی: 11 آبان 1395

چکیده مقاله:

القای مفهوم واقعیت به شیوه های گوناگون، همواره از مسائلی بوده است که مصادیق آنرا در همه یگرایشهای علمی، ادبی و هنری میتوان یافت و رئالیسم واژه ایست که از قرون پس از رنسانس بیش ازدیگر مفاهیم از پس پردهی جوامع رخ مینماید. هنرمندان نیز همچون سردمداران علوم و فنون بنا بهاقتضای شرایط و مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جوامع هر یک از دریچه ایمتفاوت به مفهوم واقعیت نگریسته اند. در مقاله ی حاضر درجهت کشف زوایای پنهان نقاط اشتراک وافتراق نقاشی اروپا و ادبیات معاصر ایران در راستای دستیابی به بینشی جهان شمول به این دو مقوله وتبیین جایگاه ادبیات ایران معاصر همگام با هنرهای تجسمی جهان، از طریق تطبیق و مقایسه، آثارنقاشی رامبراند، نقاش هلندی قرن هفدهم و دومیه نقاش فرانسوی قرن نوزدهم و رمان تنگسیر صادقچوبک با خوانشی تازه، مورد واکاوی قرارگرفتهاست؛ که حاصل پژوهش علاوه بر دریافت وجوه افتراق واشتراک آثار دو نقاش ، کشف روابط تصویری بسیار میان قصه ی تنگسیر چوبک و آثار نقاشی این دوهنرمند میباشد، به گونه ای که به نظر میرسد تصاویر نقش شده توسط رامبراند و دومیه، راوی تصویریقصه ی چوبک هستند

کلیدواژه ها:

نویسندگان

زهرا رجایی

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی.واحد یزد

محمدرضا باقری لری

دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آتش‌سودا محمدعلی، 1384، شیوه‌ی داستان‌نویسی چوبک، مجموعه علوم اجتماعی و ...
  • خاتمی احمد، تقوی علی، 1385، مبانی و ساختار رئالیسم در ...
  • غلامرضابیگی مریم، (بی‌تا)، بررسی مکتب‌های ادبی در آثار چوبک با ...
  • فلاح مرتضی، مرشدی صدیقه، 1389، بررسی و کاربرد گویش محلی ...
  • _ مشتاق‌مهر رحمان، 1390، مطالعه‌ی شکلی و ساختاری داستان‌های کوتاه ...
  • ال.می چارلز، 1374، سیمای رامبراند، (ترجمه علی‌اصغر بهرام‌بیگی)، تهران، علمی ...
  • آلیاتوف م، 1372، تریخچه کمپوزیسیون نقاشی، (ترجمه نازلی اصغرزاده)، تهران، ...
  • ایتن یوهانس، 1389، طرح و شکل، (ترجمه پیروز سیار)، تهران، ...
  • پاکباز رویین، 1386، در جستجوی زبان نو، تهران، نگاه. ...
  • پن‌تاک استیون، لائور دیوید، 1391، مبانی طراحی، (ترجمه محمدتقی فرامرزی)، ...
  • چوبک صادق، 1377، تنگسیر، تهران، انتشارات جاویدان. ...
  • سیدحسینی رضا، 1391، مکتب‌های ادبی، تهران، نگاه. ...
  • عابدینی حسن، 1366، صد سال داستان‌نویسی ایران، تهران، تندر. ...
  • فرند دیوید، 1385، کمپوزیسیون در نقاشی، (ترجمه عزت‌الله نورپرور)، تهران، ...
  • گرگین‌پور فرهاد، 1385، از قاآنی تا توللی، آباده، ارمغان دبیران. ...
  • لارکین الیورو، 1366، دومیه انسان عصر خویش، (ترجمه مینا سرابی) ...
  • محمودی حسن، 1385، نقد و تحلیل گزیده داستان‌های صادق چوبک، ...
  • نمایش کامل مراجع