زیبایی شناسی و تاثیر الگو در آن

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 688

فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCAU01_0728

تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393

چکیده مقاله:

از نخستین پرسش هایی که به هنگام مشاهده ی یک بنا یا بطور کلی یک اثر معماری در ذهن انسان پدید می آید این است که این اثرزیبایی و چشم نوازی خود را مدیون کدام عامل است؟برای این سوال پاسخی دقیق و قاطع وجود ندارد یعنی برای مفهومزیبایی نمی توان تعریف مطلقی ارائه کرد زیرا که کیفیت روحی فضاها دقیقا قابل سنجش و توصیف پذیر نیست و نمی توان بر آن نامی نهاد و همین کیفیت بی نام است که مبنای اصلی حیات و روح هر انسان ، بنا ،شهر و در کل طبیعت است . احساس روحیافراد به هنگام حضور در یک فضا تحت تاثیر عوامل محیطی و فردی است که هر یک بسته به شرایط متفاوت قابل بررسی می باشد .انسان از زمانی که به معماری مبادرت ورزیده ، به نیازهای روحی و باطنی و حس زیبایی شناسی نیز توجه داشته است تا با استفاده از این امر موجبات زندگی خود را در محیطی مطلوب و زیبا فراهم آورد .تقابل بین معماری و زیبایی شناسی موجب به وجود آمدن مبحث جدی و پیچیده ای می شود و باید به این نکته متذکر شد که زیبایی شناسی به تنهایی ملاک و معیار سنجش اثر هنری و معماری محسوب نمی شود . آثار معماری بر خلاف آثار سایر هنرهای زیبا صرفأ منظور زیبایی شناسی ندارند . آنها تابع شرایط دیگری هستند که از مقوله هنر به کلی خارج و ناظر به فایده عملیهستند . بنابراین برتری هنرمند در معماری همین نکته است که با وسایل مختلف بکوشد تا هدف های زیبا شناسی را با اهداف عملی وفق دهد . زیبایی بیان شده نمی تواند و نباید در تضاد با عملکرد باشد بلکه باید هم سو در ارتقای آن باشد . یعنی تنها ایجاد زیبایی دریک بنا و اثر معماری کافی نیست بلکه معمار باید برای ایجاد هویت در بنا بکوشد و مبحث زیبایی شناسی بدنبال آن مطرح می شود .هویت هر بنا از تکرار مستمر الگوهای خاصی از رویدادها در آن مکان حاصل می شود و همین هویت است که در مخاطب احساس تعلق ایجاد می کند و درک زیبایی بنا نیز بدنبال آن بوجود میاید . بنابراین ایده گرفتن از الگوها در خلاقیت های جدید متضمن زیبایی در اثر معماری می شود . یعنی زیبایی به تنهایی مبنای قضاوت در آثار معماری نیست بلکه باید این زیبایی در ظرف مکان خلق گردد . بنابراین زیبایی یک اثر معماری معلول الگوهای ساختاری و هویت آن اثر است . گفته ی اخیر بیانگر اهمیت الگو در زیبایی شناسی معماری به عنوان یکی از اصول ضروری است . آگاهی و ایده برداری از الگوها و تجربه ها در طرح های جدید می تواند ضامن زیبایی طرح باشد . که هدف از تدوین این مقاله بررسی جایگاه الگو در طراحی و نقش آن در زیبایی شناسی است

کلیدواژه ها:

نویسندگان

غلامرضا ایرانی نعمت آباد

کارشناس ارشد معماری،مدرس دانشگاه،

غلامعلی ایرانی نعمت آباد

دانشجوی کارشناسی معماری،

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نایجل اربرتون، مبانی فلسفه، انتشارات ققنوس، ترجمه مسعود علیا ...
  • رجینالد هالینگ دیل، تاریخ فلسفه غرب، انتشارات ققنوس، ترجمه عبدالحسین ...
  • آفرینش نظریه معماری:نقش علوم رفتاری در طراحی محیط /جان لنگ ...
  • نایجل واربرتون، مبانی فلسفه، انتشارات ققنوس، ترجمه مسعود علیا، صفحه ...
  • نمایش کامل مراجع