ریشههای ایدهپردازی در معماری و باغسازی آرامستان حافظ شیراز
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,768
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCAU01_1369
تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393
چکیده مقاله:
آرامگاه حافظ از بناهای زیبای واقع در شمال شهر شیراز است که درسال 1111 ه.ش/ 1113 م. به همت علی اصغر حکمت احداث شد و جایگاه مهمی در معماری معاصر ایرانی و ذهن مخاطبان یافت؛ تا آنجا که نام حافظ با تصورآرامگاه وی در ذهن هر ایرانی در هم آمیخته است. قبل از احداث آرامگاه جدید، مقبره حافظ در یک قبرستان عمومی واقع بود و پس از آن، مجموعه توسط آندره گدار طراحی و پیشنهاد شد. در طرح بنای حافظیه از نمادهایشیوه اصفهانی بهره گرفته شده است؛ این سنتگرایی در معماری به عنوان حد واسطی میان معماری سنتی و معماری مدرن به شمار میرود. شناخت گدار ازسنن ایرانی و استفاده از آن در آثار معماریش به اندازهای است که اغلب تصور میکنند که این بنا کار معماری بومی است. لذا با توجه به هماهنگی عمیق بین معماری و کاربری، شناخت ایدههای طراح، بخصوص تأثیرپذیری وی ازمعماری غربی و کشورهای همجوار ایران و همچنین تأثیر تحصیلات وی در مدرسه بوزار پاریس و تلفیق این نگرشها با خواستههای اولیه پروژه، ضروری به شمار میآید تا بتوان در تجارب دیگر از آن بهره جست.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مهشید معتمد
پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :