نور طبیعی و نقش آن در معماری ایرانی - با ارائه نمونه موردی

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,375

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCAU01_1378

تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393

چکیده مقاله:

نور، غیر مادی ترین عنصر محسوس طبیعت، همواره در معماری ایرانی وجوددارد و در واقع نشانه ی عالم والا و فضای معنوی است.معماری ایرانی معماری ای حقیقت جوست، حقیقت در معماری کمال است و کمال از آنباریتعالی است و هرچه در این معماری حضور دارد، عضوی از آنست که جداناپذیر است و روی به سوی حقیقت دارد. فضا به نحو مطلق فقط فضا و فضای جوهر یکتایی همچون نور است و همین دلیل ترجیح نگاه دو جانبه نور -فضا در طراحیهای معماریست.اولین تاریخی که ما در معماری ایران از آن اطلاع داریم سده ی سوم هزاره چهارم ق.م می باشدکه در آن زمان جهت کسبنور و سایه از ایجاد اختلاف سطح در دیواره های خارجی استفاده می کردند. در شهر سوخته از هزاره های سوم و دوم ق.م از روی آثار خانه هایی که دیوار آنها تا زیر سقف باقی مانده بود میتوان استنباط کرد که هر اطاقاز طریق یک در به خارج ارتباط داشته و فاقد پنجره بوده اند. در تخت جمشید معلوم شده که انحراف زوایای بناها بر اساسی بنیاد گذاشته شده که بوسیله ایجاد سایه روشن های گوناگون تعیین روز اول سال و فصول مختلفمیسر شده و این انحراف به معمار ایرانی اجازه می داده مکان های مورد نیاز برای زیستن را به صورتی بسازد که در فصول مختلف سال هر خانه بهمقدار لازم از آفتاب و روشنایی استفاده نماید. عناصر نورگیری در معماری سنتی دو گروهند:گروه اول نقش تنظیم نور وارد شده به داخل بنا را به عهده دارند و به دو دسته تقسیم می شوند: دسته اول آنهایی که جزو بناهستند مانند رواق و دسته دوم آنهایی که به بنا افزوده شده و گاهی حالت تزئینی دارند مثل پرده. عناصری که به عنوان نورگیرها مطرح می شوند نام های مختلفی دارند ولی همه نورگیر هستند و عبارتند از: روزن، شباک، در وپنجره مشبک، جام خانه، هورنو، ارسی، روشندان، فریز و خوون، گلجام، پالکانه، فنزر، پاچنگ و تهرانی. در مقابل عناصری مانند رواق، پرده،تابش بند، سایه بان ها، سرادق و ساباط قرار دارد که نقش کنترل کننده نور و تنظیم آن برای ورود به داخل بنا را به عهده دارند

نویسندگان

مبینا روحی

دانشجوی دکتری معماری، ساری خ بعثت ک ۶ نبش ک الهام

رضا قنبری

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، ساری خ بعثت ک ۶ نبش ک الهام

سحر خانجانی فرد

مهندس معماری ، ساری خ بعثت ک ۶ نبش ک الهام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ا سلامی . ح، تا ریخ د و هز ا ...
  • بر و نکو ر .پ، ا همیت نو ر طبیعی ...
  • بلر .ش، جا نا تا ن ام . ب، هنر ...
  • پا کز ا د . ج _ و هما یو ...
  • بو ر د یهیمی _ _ . نخستین، 1371 ...
  • پوپ . آ، معما ر ی ایر ا ن، غلامحسین ...
  • پیرنیا . م، سبک شنا سی معما ر ی ایر ...
  • کیمیا ی خیا ل) _ ا نتشا ر ا ت ...
  • نمایش کامل مراجع