سیر از ماده به فضا با سمبولیسم نوردر معماری ایران و جهان
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 775
فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCAU01_1464
تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393
چکیده مقاله:
همه انسانها درباور وروحیه انسان شناسی خود فطرتا وذاتا حق اگاه و حق مدار هستند تنها هنروابزار آن محملی برای تجلی این صفات میباشد باید دانست که این هنروازجمله معماری برای ورود به عرصه معنا و محتوا گریزی جز رمزپردازی و شیوه های نمادگرایانه و تمثیلی ندارد درمعماری جهان نورپررنگترین وجه اشتراک تمثیلی برخاسته ازارزش ها و جهان بینی ها است که درکالبد معماری عینیت یافته است دراین مقاله سعی برآن است که آن دسته ازویژگیهای معنوی نور درادیان مختلف و همچنین وجه نمادین نوردرشاهکارهای معماری جهان که درحقیقت کم کردن ماده و افزایش فضا است مورد پی جویی قرارمی گیرد به عبارتی شناسایی روند و نمونه های تجلی سمبولیسم نور درجهان بینی فرهنگهای متفاوت هدف اصلی خواهد بود این میراث جهانی باتوجه به وجه تمثیلی آن موجب جهان شمولی آن شدها ست معماری و نور به همان اندازه به هم وابسته اند که جسم و روح یکی برای زنده بوده و دیگری برای حضور مادی دراین جهان به دیگری نیاز دارد ازانجایی که فضا جوهره معماری است همواره شفافیت و نور ازمفاهیم پایدار درهستی درجهت افزایش و توسعه فضایی گام آن برداشته است
نویسندگان
حسین مرادی نسب
دانشجوی دوره دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :