وجوه اشتراک مساجد ایرانی 1 و آناتولی 2 ونمودآن در مسجد امام اصفهان و مسجد سلطان احمد استانبول
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,274
فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICCAU01_1535
تاریخ نمایه سازی: 29 تیر 1393
چکیده مقاله:
مهمترین نقشهء مساجد قبل از سلجوقی ایران،الگوی شبستانی است.این الگوهمچنین در مساجد آناتولی قبل از سلجوقی نیز حاکم بوده است.روند تحول مساجد در کشورهای اسلامی به صورت انکار ناپذیری به هم وابسته است. دلیلعمدهء این که الگوی شبستانی در مساجد اولیهء ایران و آناتولی وجود داشته است، نداشتن هیچگونه پیش زمینه ای از دین اسلام و فضای عبادت در این دین نوظهور بوده است.بنابراین اولین نقشهء مسجد که همان مسجد مدینهباشد به عنوان الگوی سایر کشورهای مسلمان مورد توجه قرار گرفت. اما رفته رفته هر تمدنی سعی در تغییر این الگو با استفاده از طرحهای معماریپیش از اسلام خود داشته و از طرح معابد و فضاهای مقدس خود در طرح مساجد استفاده کرده و تغییرات لازم را اعمال کرده است.نوشتهء حاضر به صورت اجمالی سیر تحول معماری مساجد را در ایران و آناتولی بیان می کند،سپسدو مسجد امام )شاه عباسی(اصفهان)صفوی( و مسجد سلطان احمد استانبول)عثمانی( را که هر کدام نمونه هایی ممتاز از معماری عصر خود می باشند،از نظر نحوهءورود،دیدها،تکنولوژی ساخت و تزئینات مورد ارزیابی قرار می دهد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :