بررسی تطبیقی دیدگاه های فلسفی و آرای تربیتی شیخ اشراق با روسو

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,089

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT01_0013

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

هدف بررسی ومقایسه مبانی انسان شناسی ،معرفت شناسی ، ارزش شناسی به همراه اهداف ،اصول ،مراحل وروش های تعلیم وتربیت ازدیدگاه سهروردی و روسو است. روش مطالعه توصیفی _ تحلیلی است. یافته ها نشان داد: درفلسفه اشراق نور از جایگاه ویژه ایی برخورداراست وبراراده فردی وشهود تاکید می ورزد. انسان موجودی مشتمل بر بدن ونفس ناطقه که مدبربدن ، نفس ناطقه بوده وشناخت واقع برایانسان ممکن است. به اعتقاد روسو، آدمی از جسم و روح ترکیب شده و آنچه او را از موجودات زندهی دیگر متمایز میسازد روح اوست کهمنشأ الهی دارد. انسان دارای عقل و وجدان است که با عقل خود طبیعت و خدا رامیشناسد و با وجدان به خیر و شر پی میبرد.انسان دراندیشه روسو وحشی پاک نهاد است.وارزش ها از تعامل انسان بامحیط بدست می آیند.مبنای معرفت شناسی مکتب ناتورالیسم)طبیعتگرایی( تجربه حسی است. از دیدگاه شیخ اشراق هدف اصلی تعلیم و تربیت قرب الهی وروسو حفظ طبیعت فطرتا نیک وآزاد کودک دربرابرفساد محیط اجتماعی)اصلاح فرد وجامعه( است. از منظر شیخ اشراق اصول تعلیم وتربیت شامل؛ غفلت گریزی، خود شناسی،صبروکرامت نفس واز نظر روسو نیک و الهی بودن طبیعت، فاسد بودن جامعه و آزادی وپیروی از قانون است .درمکتب روسو طبیعت بنیادواقعیت بوده و باید انسان را برای انسان بودن تربیت کرد ودر تعلیم و تربیت نقش اساسی را به طبیعت وروش تربیت منفی داده است ولیشیخ اشراق هدف اصلی و نقش مهم تربیت را قرب خداوند می داند و عوامل دیگر را وسیله ای برای نزدیکی به خدا می شناسد.

نویسندگان

حسین کریمیان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

سیف الله فضل الهی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابراهیمی دنیانی، غلامحسین.(1379) _ "شعاع اندیشه و شهود در فلسفه ...
  • ابوریحان، محمد علی.(1372) ".مبانی فلسفه اشراق" (ترجمه محمد علی شیخ). ...
  • ا ایلچ، رابرت.(1377). " تاریخ اندیشه های تربیتی " (ترجمه: ...
  • بهشتی محمد وهمکاران.(1379). "آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم وتربیت ومبانی ...
  • تورانی، اعلا.(1380). "مراتب هستی ونور الانوار در کلبت اشراق". نهران:کیهان ...
  • خاتمی، احمدورفیعی، غلام رضا(1390. "اندرزهای عنصر المعالی درقابوس نامه ومقایسه ...
  • زارع مهدوی، قادر وافراسیابی، علی .(1389. "تحلیل مدل ها و ...
  • سجادی، سید جعفر، "ترجمه و شرح حکمه الاشراق"، تهران، دانشگاه ...
  • سمیعی، احمد.(354 1). "بازخوانی اصول تعلیم وتربیت در نظام فکری ...
  • سهروردی، شهاب الدین یحی.(1372. "مجموعه مصنفات شیخ اشراق"ج2.تهران؛ موسسه مطالعات ...
  • شاتو، ژان.(1384). "مربیان بزرگ " (ترجمه غلامحسین شکوهی).تهران؛ انتشارات دانشگاه ...
  • شرفی جم، محمد رضاوخلی، سمانه.9 8 3 1) _ "بررسی ...
  • شهروزی، شمس الدین محمد.(1372). "شرح حکمه الاشراق"، تصحیح، تحقیق ومقدمه ...
  • صالحی، اکبرویارا حمدی، مصطفی.(87 3 1). "تبین تعلیم وتربیت اسلامی ...
  • طوسی، محمدعلی . (1354). " ناریخ آموزش و پرورش باختر ...
  • قطب الدین شیرازی، محمد بن مسعود، " شرح حکمه الاشراق"، ...
  • کاردان، علی محمد .(1381). " سیر آرای تربیتی در غرب"، ...
  • گوتک، جرالد .(1382). " مکاتب فلسفی و آرا تربیتی"، ترجمه ...
  • گوتک، جرالدال.(384 1). "مکاتب فلسفی وآرای تربیتی" (ترجمه محمد جعفر ...
  • مایر، فردریک. (1374). "تاریخ اندیشه های تربیتی " (جلد اول)، ...
  • مشایخ، فریده.(1376). "فرایند برنامه ریزی آموزشی ".تهران؛مدرسه. ...
  • نصر، سید حسین.(1386). " مقدمه مجموعه مصنفات شیخ اشراق". تهران، ...
  • نقیب زاده، میر عبدالحسین.(1377). "نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش" ...
  • نمایش کامل مراجع