نظریه شناخت در اندیشه فیلسوف ایرانی ابومحمد عامری نیشابوری

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 603

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT01_0079

تاریخ نمایه سازی: 25 مهر 1393

چکیده مقاله:

عامری که در زمره فیلسوفان مشائی مشرب قلمداد می شود و از جمله فیلسوفانی با فرهنگ و اندیشه دینی محسوبمی گردد، در باب معرفت شناسی نیز تقریباً عقایدی مشائی را داراست. او بر امکان معرفت تأکید می کند و از وادیسوفسطائیان به دور است. وی معرفت را به دو قسم حسی و عقلی تقسیم می کند و معتقد است ریشه علوم انسان درحس نهفته است و حس مقدمه و خادم معرفت عقلی است و بنابراین معرفت عقلی را برتر از معرفت حسی می داندچرا که حس همواره در معرض تغییر است. عامری همچنین، در نهایت به معرفت ذوقی و جمع آن با معرفت عقلیمعتقد می شود و از آن تحت عنوان تصوف عقلی نام می برد.

نویسندگان

منی احمد ابوزید

دانشجوی دکتری دانشکده الهیات دانشگاه ایلام

حسن رهبر

دانشجوی دکتری دانشکده الهیات دانشگاه ایلام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • 4- نقدهای عامری بر دیدگاههای دیگر ...
  • مسئله ادراک بینایی و دیدن، تنها محدود به ادراک انسان ...
  • برخی متکلمین و در راس آنها اشاعره، معتقدند دف عامری ...
  • 2- 5- معرفت عقلی همان معرفت حقیقی است ...
  • نمایش کامل مراجع