تاملی درباره حقیقت محمدیه و ویژگی های آن

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,057

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICCRT04_286

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1397

چکیده مقاله:

یکی از آموزه های مهم و قابل بحث عرفان اسلامی حقیقت محمدیه است و مراد از آن به اصطلاحمتصوفه و عرفا، ذات احدیت به اعتبار تعین اول است. این حقیقت به عنوان مبدا و معاد، شالوده نظامآفرینش، نخستین وجود منبسط و تجلی حق، سبب حدوث و بقای عالم، واسطه حق و خلق و غایتنظام هستی معرفی شده است. در شرح و بسط این موضوع در جهان بینی عرفانی مخصوصا در مکتبابن عربی و پیروان او مطالب و مسایل مهمی مطرح گردیده که بیشتر حول محور اولین، کاملترین وجامع ترین مخلوق می باشد. این حقیقت تحت عناوین و تعابیر مختلف و قریب به هم از جمله: اسماعظم، روح اعظم، امر، بهمن (در زبان پهلوی)، تجلی اول، صادر اول، عقل اول، معلول اول، جوهر، دربیضاء، روح عالم، روح محمدی، عقل فعال، علت ثانی، نفس الرحمن، هباء و... مورد توجه قرار گرفتهاست. این نامهای مختلف در واقع به لحاظ اعتبارات و اوصاف گوناگونی است که بدان داده شده وهدف این مقاله تشریح و تبین آن اوصاف و ویژگی ها است.

نویسندگان

علی رمضانی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر- ایران

رسول عبادی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر- ایران

هدایت نقوی

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، مرکز خداآفرین، دانشگاه آزاد اسلامی، خداآفرین- ایران