بررسی اشکال زیر نقش گره چینی بر اساس احجام افلاطونی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,111

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICEASCONF01_351

تاریخ نمایه سازی: 9 مرداد 1395

چکیده مقاله:

تزئینات در هنر اسلامی به صورت کلی به سه دسته گیاهی، هندسی و کتیبه ای قابل تقسیم است. تزئینات هندسی را در ایران گره سازی یا گره چینی می نامند. در این مقاله سعی شده است که ویژگی های هندسه تزئین های اسلامی را از زاویه ای جدیدتر مورد بررسی قرار دهیم. برای اثبات این ادعا، گره ها از یک سو به دلیل تنوع، کثرت و پیچیدگی، آهنگ، توازن و استفاده از نقوش هندسی و از سوی دیگر به دلیل مطالعات وسیعی از سوی صاحب نظران در این زمینه ارائه شده ، انتخاب گردیده اند. در این مقاله به بررسی و کشف علت این موضوع که چرا گره ها تنها در زیرنقش مربع، مثلث، پنج ضلعی و یا ترکیبی از آنها به دست می آید با استفاده از اثبات این موضوع بر پایه اجسام افلاطونی که تنها این سه شکل هستند که می توانند فضا را به صورت کامل پوشش دهند پرداخته ایم. به جهت اثبات فرضیه تحقیق ابتدا به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در این راستا گره چینی و اجسام افلاطونی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت با توجه به این موضوع که هم گره چینی و هم اجسام افلاطونی باید فضایی سه بعدی را پوشش دهند اگر بتوانیم ثابت کنیم که تنها این سه شکل هستند که می توانند فضایی کامل مانند اجسام افلاطونی را پوشش دهند پس به این موضوع نیز دست یافته ایم ک تنها این شکل ها خواهند بود که می توانند زیرنقش گره ها را ایجاد کنند. این امر حاکی از آن است که در گذشته، این هنرمندان به خوبی از ابعاد گسترده ویژگی های طرح های هندسی خود آگاه بوده اند و از آنها به نحوی شایسته بهره می گرفتند.

نویسندگان

الهام ونک

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

سعید شفیعی

استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نجیب اوغلو، گل رو (1389). هندسه و تزیین در معماری ...
  • اردلان، نادر بختیار، لاله (1379).حس وحدت، ترجمه حمید شاهرخ، نشر ...
  • نصر، سید حسین (1393).علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد ...
  • نقره کار، عبدالمجید (1393). تعامل ادراکی انسان با ایده های ...
  • فلامکی، محمد منصور (1393)ریشه ها و گرایش های نظری معماری ...
  • نوایی، کامبیز ؛ حاجی قاسمی، کامبیز (1390).خشت و خیال (شرح ...
  • صبا، منتخب، (1383)، نقوش اسلامی (طرح و رسم)، نور حکمت، ...
  • کیانمهر، قباد و محمد خزایی، (1385)، مفاهیم و بیان عددی ...
  • زمرشیدی، حسین، (1365)، گره چینی معماری اسلامی و هنر های ...
  • سامانیان، صمد، (1387)، هندسه نقوش اسلامی، آموزش فنی و حرفه ...
  • بور گوان، ج، (1362)، طرحهای اسلامی (هندسی) هنر گره سازی، ...
  • امیر غیاثوند، محبوبه، (1382)، هنر گره چینی در معماری، موسسه ...
  • تحلیل روند معماری خطی و غیرخطی و تاثیرات و کاربرد آن درمعماری و شهرسازی معاصر [مقاله کنفرانسی]
  • نمایش کامل مراجع