پیدایش سازها در موسیقی ایران باستان با نگاهی به شاهنامه فردوسی
محل انتشار: کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,384
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICEMSS01_195
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
موسیقی بازتابی از عادات، سلیقه ها، تمایلات و در مجموع بیانگر نظام فرهنگی یک قوم یا ملت است. در ایران باستان موسیقی همواره با فرهنگ و آئین های مذهبی ایرانیان همراه بوده است.هدف از این پژوهش بررسی پیدایش و تکامل موسیقی سازی در دوران های مختلف ایران باستان با توجه به نوع و کاربرد آن در مراسم است که سعی دارد با تحلیل سازها در دوره های مختلف ایران باستان مورد بررسی قرار دهد وبا گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و فیش برداری از منابع مربوطه انجام پذیرفته است و سپس مطالعات به روش تطبیقی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافتهها بر اساس تحلیل، سازشناسی در دوران ایران باستان انجام پذیرفته است. که در نهایت سازها به 3 دسته ی، سازهای زهی، سازهای بادی و سازهای ضربه ای و کوبه ای تقسیم می شود که در مراسم بزمی و رزمیکاربرد داشته اند. نسبت سازهای کوبه ای 47.5 % ، سازهای بادی 32.5 % و سازهای زهی 20 % می باشد. که سازهای کوبه ای و ضربی به طور شاخص تری دیده می شوند که نشان دهنده نقش و اهمیت بیشتر این گروه سازی در ایران باستان بوده است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ندا دهناد
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، واحد بین الملل، دانشگاه شیراز، مربی موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضا، آدرس پستی شیرازبلوار مطهری
نازنین دهناد
دانشجوی کارشناسی ارشد ،معماری ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، آدرس پستی شیراز معالی آباد خیابان پزشکان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :