مطالعه تطبیقی نشانههای مذهب تشیع در هنر نوارچینی و خاتم مربع

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 805

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICESAL01_039

تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394

چکیده مقاله:

در دستهبندی هنرخاتم مربع، آثاری وجود دارد که به طور معمول با استفاده از فنون این شاخه هنری قابل تولید نیستند. این آثار در دوره ای از تاریخ بروز کرده و پس از گذشت چند قرن، تولید آنها به طور کامل متوقف شده است. این آثار در برگیرندهمضامین اسلامی و به خصوص شیعی است. این هنر که نوارچینی نام دارد هنری مستقل از خاتم مربع بوده و شیوه تولید آن به طور کل با هنر خاتم مربع متفاوت است. البته هنر نوارچینی و هنر خاتم مربع از جمله هنرهایی هستند که در اماکن متبرکه مذهب شیعه مورد استقاده قرار گرفتهاند. از آنجا که هر دوی این هنرها از جمله هنرهای رو به فراموشی هستند مطالعاتجامعی در مورد آنها صورت نگرفته است. همین امر ضرورت این بررسی را دو چندان میکند. هنر نوارچینی و هنر خاتم مربع دو نمونه از هنرهایی هستند که با ظهور و بلوغ فرهنگ و تمدن شیعی در ایران به وجود آمدهاند و با توسعه مذهب شیعه درایران به کمال رسیدهاند ولی سهم آنها در دارا بودن نشانههای شیعی با یکدیگر متفاوت است. این مقاله در صدد است تا ضمن معرفی دقیق و تفکیک صحیح این دو شاخه از هم، با استفاده از شیوه تطبیقی، سهم هر کدام را در برقراری ارتباط با مخاطبین و موفقیت و برتری هرکدام از این دو روش در باز نمود نشانههای شیعی را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد. در این راه از مطالعهعینی نمونههای موجود و دستهبندی آنها به شیوه گونهشناسی بهره گرفته شده تا در نهایت صحت فرضیه مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از نقش پررنگ هنر نوارچینی در استفاده و بیان نمادها و مضامین مذهب شیعه در قالب کتیبههایی به خط کوفی است ولی در مقابل به نظر میرسد که خاتم مربع سنتی کمتر از آنچه انتظار میرفت به بازنمود نقشمایههای مذهب شیعه پرداخته باشد. در حقیقت ممکن است که تا به امروز محصولات تولید شده با شیوه نوارچینی نیز در زمره آثار خاتم مربع دستهبندی میشده است که این امر موجب بالا رفتن انتظارات مخاطبین از هنر خاتم مربع در جهت بیان نقوش شیعی شده باشد.

نویسندگان

قباد کیانمهر

دانشگاه هنر اصفهان

مهدی دوازده امامی

دانشگاه هنر اصفهان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • حجت، مهدی.(1384). "تشیع و تاثیر آن بر هنر". شیعه شناسی ...
  • حسینی، سید هاشم.(1388). "مقایسه ویژگی‌های هنر کتیبه نگاری عصر صفوی ...
  • دوازده‌امامی، مهدی.(1390). "در باب چیستی هنر سوخت چرم". مجموعه مقالات ...
  • تحول خط بنایی در معماری صفویه با تاکید بر تزیینات کتیبه ای مسجد حکیم اصفهان [مقاله ژورنالی]
  • شایسته‌فر، مهناز.(1386). "تجلی نام علی(ع) در کتیبه‌های ابنیه اصفهان". کتاب ...
  • شایسته‌فر، مهناز(1390)، "تجلی نام علی(ع) در هنرهای کاربردی از دوره ...
  • شایسته‌فر، مهناز و مهران بهزادی.(1386). "بررسی نام مبارک حضرت علی(ع) ...
  • شیمل، آنه ماری.(01 20). خوشنویسی اسلامی. ت: مهناز شایسته‌فر (1380)، ...
  • کیانمهر، قباد(1392)، قابلیت‌های هنر خاتم مربع در ساخت وسایل چوبی ...
  • کیانی، محمد یوسف.(1376). تزئینات وابسته به معماری ایران دوره اسلامی. ...
  • گنون، رنه.(1356). سیطره کمیت و علائم آخر الزمان، ت: علی‌محمد ...
  • http: //www. metmus eum.org (12.10.2013, 9:25 am.) ...
  • نمایش کامل مراجع