سیر تحولات سازهای کوبه ای در موسیقی کلاسیک ایران پس از اسلام

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,707

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICESAL01_102

تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394

چکیده مقاله:

هدف از مقاله حاضر، مطالعه روند تغییراتی ست که در سازهای کوبه ای موسیقی کلاسیک ایران رخ داده است. با توجه به اینکه امروزه، تنبک مهم ترین ساز کوبه ای موسیقی کلاسیک ایران به شمار می آید، این ساز در دوره های پیش از قاجار چنینجایگاهی نداشته است. پیش از عصر قاجار، دایره مهم ترین و همچنین تنها ساز همراهی کننده و نگه دارنده ریتم محسوب می شده است. دایره هایی که در منابع تصویری پیش از عصر صفویه مشاهده می شوند، در اندازه هایی کوچک و دارای پنجحلقه ی زنگ تصویر شده اند. در نگارههای متعلق به اواخر صفوی این ساز از نظر اندازه بزرگتر از نگاره های پیشین است، و باتوجه به اینکه در برخی از تصاویر نمونههای بدون حلقه آن نیز مشاهده می شود، به ساز دف شباهت می یابد. در دوره قاجار، دایره اعتبار پیشین خود را در موسیقی کلاسیک ایران از دست می دهد و ساز تنبک جایگزین آن می شود. از دیگر نتایج مقالهحاضر این است که تنبک در دوره های تاریخی پیش از قاجار اغلب در موقعیت های نمایشی و توسط معرکه گیران و بازیگرانکاربرد داشته و به ندرت از این ساز در موقعیت های بزمی استفاده می شده است. از دوره ی صفویه نام و تصویر تنبک حضور پررنگ تری می یابد. تنبک از جمله سازهایی ست که به تدریج شأن اجتماعی اش دچار تغییر شده و جایگاهش از مراتب پاییناجتماعی به مهم ترین ساز کوبه ای موسیقی کلاسیک ایران تغییر یافته است. ابتدا علاوه بر نمایش های معرکه گیران، درموقعیت های بزمی نیز استفاده می شود، سپس به تدریج جانشین دایره شده و از دوره ی قاجار به بعد به عنوان مهم ترین ساز کوبه ای در موسیقی دستگاهی مطرح گشته است. پس از تثبیت شدن تنبک به عنوان اصلی ترین ساز کوبه ای موسیقی کلاسیک ایران، شیوه ی گرفتن تنبک نیز تغییر کرده و از زیر بازو بر روی پای نوازنده تغییر یافته و همچنین نوازنده از حالت ایستاده به صورت نشسته تغییر موقعیت داده است. روش تحقیق در این مقاله، از نوع تاریخی، توصیفی و تحلیلی است.

نویسندگان

نرگس ذاکرجعفری

استادیار گروه موسیقی، دانشکده معماری و هنر، دانشگاه گیلان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن‌زیله، ابی منصورالحسین، 1964، الکافی فی‌الموسیقی، تحقیق زکریا یوسف، بغداد، ...
  • اخوان الصفا، 1371، موسیقی رسائل اخوان الصفا در سه رساله ...
  • اشراقی، احسان، «اشاره ای به تفریحات و و نظام تفریحی ...
  • آقاجانی اصفهانی، حسین و اصغر جوانی، 1386، دیوارنگاری عصر صفویه ...
  • الثاریوس، آدام، 1363، سفرنامه آدام اولئاریوس، ترجمه از متن آلمانی ...
  • پهلوان، کیوان، 1393، دف و دایره (در تاریخ ایران، در ...
  • جامی، نورالدین عبدالرحمن بن احمد، 1379، بهارستان و رسائل جامی ...
  • حافظ ابرو، 1372، بده‌التواریخ، مقدمه و تصحیح: سید کمال حاج ...
  • خواند میر، غیاث‌الدین بن همام‌الدین الحسینی، 1362، تاریخ حبیب‌السیر فی ...
  • دابل‌دی، ورونیکا، «طبل‌های طوقه‌ای در خاورمیانه»، فصلنامه‌ی موسیقی ماهور، سال ...
  • دهخدا، علی اکبر، 1377، لغتنامه دهخدا، جلد پنجم، زیر نظر: ...
  • رازی، امین احمد، 1378، تذکره هفت اقلیم، تصحیح، تعلیقات و ...
  • شاردن، 1338، سیاحتنامه شاردن، ترجمه محمد عباسی، تهران، امیرکبیر. ...
  • شاه طهماسب صفوی، 1350، مجموعه اسناد و مکاتبات تاریخی همراه ...
  • فارابی، ابونصر، 1375، موسیقی کبیر، ترجمه آذرتاش آذرنوش، تهران، پژوهشگاه ...
  • فیگوئرا، دن گارسیا د سیلوا، 1363، سفرنامه فیگوئرا سفیر اسپانیا ...
  • گرس، ایوان، 1372، سفیر زیبا، سرگذشت و سفرنامه فرستاده فرانسه ...
  • مشحون، حسن، 1380، تاریخ موسیقی ایران، تهران، فرهنگ نشر نو. ...
  • زین‌الدین محمود واصفی، 1350، بدایع الوقایع، تصحیح: الکساندر بلدروف، دو ...
  • Canby, Shila. R, 2009, Shah Abbas. The Remaking of Iran, ...
  • Nameless, 2011, The Shahnama of Shah Tahmasp:The Persian Book of ...
  • Papadopoulo, Alexandre, 1976, L'Islam et l'art Musulman, Published by Lucien ...
  • نمایش کامل مراجع