مطالعه تطبیقی نقش انسان در آثار سفالی و فلزی دوره سلجوقی
محل انتشار: کنفرانس بین المللی علوم مهندسی، هنر و حقوق
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,552
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICESAL01_130
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
هنرمندان ایرانی که در جمله هنرها سهم به سزایی داشتند، با پذیرش دین اسلام و نضج و شکل گیری آن، در هنر ایرانی تحولی شگرف بوجود آوردند. در امر صورت سازی هنرمندان این دوره خود را مقید به پیروی از تعالیم اسلامی دانسته اند و شکلی نو به صورت انسا ن های ترسیمی خود داده اند.از طریق چهره انسان ها متصل بودن هنرها و صنایع به خانگاه ها و حکومت ها نشانگر نژاد خاص ترک با چشم های مورب و یکنواخت و کشیده تا بنا گوش حاکی است که صورت انسا ن و جزییات آن مهم نبوده بلکه صحنه پردازی کلی و بیان مفهوم واقعه و داستان هدف بوده است. آثار سفالی و فلزی دوره سلجوقی چه از منظر شکل و ساختار وچه از جهت نقش و پرداخت و چه از منظر مفاهیم نمادین دارای ابعاد مشترکی هستند که نشان می دهد احتمالاً هنرمندان سفالگر و فلزکار این عصر در رقابتی نزدیک و با تقلید از یکدیگر به خلق چنین آثاری می پرداختند و از یکدیگر تاثیر زیادی پذیرفتند. از طرفی دیگر، خلق احجام سفالی و فلزی علاوه بر نقش کاربردی و رفع نیاز روزمره، به نوعی منعکس کننده ابعاد گوناگون هنری،شرایط فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اعتقادات مذهبی و ملی نیز می باشند. نحوه جمع اوری مطالب این پژوهش بصورت کتابخانه ای بوده است.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سامره حبیبی
دانشجوی کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش فلز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :