بررسی صدای خارج از قاب در آثار اصغر فرهادی بر اساس نظریات میشل شیون

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,046

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICESCON04_363

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

فضای سینمایی ، چگونگی ارائه آن توسط فیلمساز و همچنین چگونگی ادراک آن توسط تماشاگر ، یکی از اساسیترین موضوعات در حیطه مطالعات و ساختارشناسی شیوههای بیان سینمایی است .در پژوهش حاضر سعی بر آن بوده است تا ، به یکی از مهمترین و اساسیترین بنیانهای ساختارسینمایی و زیباشناسی ، یعنی به فضای سینمایی با تکیهبر مفهوم فضای غیرقابل رؤیت ) بیرون از قاب (در سینمای اصغر فرهادی بر اساس نظریه میشل شیون پرداخته شود؛ این نظریه بر نشانههای مادی کننده و ارزشافزوده استوار است. نشانههای مادی کننده عبارتاند از جزئیاتی که موجب میشوندشرایط مادی صدا را حس کنیم و بدانیم از چه جنسی هستند و وجود و عدم وجود آنچه ویژگیهای خاصی را خلق میکنند و همچنین ارزشافزوده یعنی ، ارزش مازادی که صدا بدون تصویر و تصویر بدون صدا هرگز نمیتوانسته داشته باشد .این پژوهش به روش توصیفی کیفی و تحلیل محتوا و ساختار انجامگرفته است. نتایج حاکی از آن است که در سینمای معاصر ایران هم برخی از فیلمسازان به خصوص اصغر فرهادی ، بهطور آگاهانه به استفاده بخشی از این فضای سینمایی یعنی فضای غیرقابل رؤیت و صدای خارج از قاب ... پرداختند

کلیدواژه ها:

نویسندگان

حسام الدین موسوی

دانشجوی کارشناسی ارشد سینما. دانشگاه سوره . تهران

علی روحانی

استادیار و مدیر گروه سینما دانشگاه سوره

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • جبمن، فردریک، دلوز، ژیل، نظریه فیلم (مجموعه مقالات)، ترجمه : ...
  • شیون، میشل، بدون موسیقی، ترجمه : نسترن صارمی، فصل نامه ...
  • آرنهایم، رودلف، (1355)، فیلم به عنوان هنر، ترجمه ی فریدون ...
  • بوردول، دیوید، (1386) روایت در فیلم داستانی _ ترجمه: سید ...
  • بورچ، نوئل، (1363)، زمان و مکان در سینما، مترجم حسن ...
  • رایتس، کارل، میلار، گوین، (1379)، فن تدوین فیلم. ترجمه‌ی وازریک ...
  • مانستربرگ، بازن و دیگران، (1376)، نظریه های نشانه شناسی فیلم(مجموعه ...
  • والتر، مرچ، (1379)، در یک چشم به هم زدن، ترجمه‌ی ...
  • Dick, Bernard F. (20 02), Anatomy of Film, Boston, Bedford/St. ...
  • نمایش کامل مراجع