بررسی نقش سرو و پرنده و انواع آن در قبرستان دارالسلام شیراز و تبیین ساختار براساس نظریه گشتالت
محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی با رویکرد بومی - اسلامی و با تاکید بر پژوهش های نوین
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 615
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICH02_099
تاریخ نمایه سازی: 14 شهریور 1396
چکیده مقاله:
یکی از مهم ترین سند های تاریخی به جای مانده از ادوار گذشته ایران، قبرستان ها و سنگ قبرهای موجود در آنها است که بازگو کننده فرهنگ، هنرو تمدن این مرز و بوم است. قبرستان دارالسلام شیراز یکی از سندهای شاخص این مدعاست که در دل خود گنجینه و بخش مهمی از تاریخ را حفظ نموده است. در مورد این قبرستان پژوهش های مختصری انجام شده که بهصورت تحلیل محتوایی نقوش سنگ قبرها بوده است ، اما در این پژوهش با رویکردی فرمالیستی ابتدا نقوش دسته بندی گردیده درادامه نمونه هایی از سنگ قبرهایی که نقش سرو و پرنده در آنها وجود دارد به صورت خطی ساده سازی شده است وسپس با استفاده از نظریه گشتالت مورد تجزیه و تحلیل ساختاری قرار گرفته شده است. با توجه به پژوهش انجام شده پیش رو نقوش طراحی شده سرو وپرنده در سنگ قبر های دارالسلام شیراز که در قالب نظریه گشتالت مورد بررسی ساختاری قرارگرفت، مشخص گردیدکه این نقوش دارای خصوصیات بصری نظام مند و قانونمند است که با این نظریه مطابقت دارد و ارتباط مستقیم بین اجزای این نقوش را نشان میدهد که در واقع این نظام باعث ارزش وجلوه های بصری این آثار گردیده است .
کلیدواژه ها:
نویسندگان
لیلا شکاری
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده پردیس دانشگاه شیراز
شهریار اسدی
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز
سیدجواد ظفرمند
دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز