جمال یوسف از منظر شاعران شاخص عرفانی «سنائی ، عطار ، مولوی ، حافظ»

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,792

فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICLCS01_197

تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395

چکیده مقاله:

یوسف در ادبیات فارسی مظهر و رمز زیبایی مطلق است و زیبایی او چنان است که قرآن نیز به آن اشاره کرده است و زنان مصر اورافرشته خوانده اند. و او چنان زیبا بودکه انسان بی اختیار به طرف او کشیده می شد. و هر کدام از شاعران عارف یوسف را با یکتصویر و نگاه خاص مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده اند .جمال دو نوع جمال ظاهر و باطن. اما قدر و منزلت نزد خداوند در جمال باطن است.سنائی پرستش جمال و زیبایی را مایه لطیفشدن احساس و ظرافت روح و سرانجام تهذیب اخلاق و کمال انسانیت می شمارد. و این شاعر عارف معشوق خود را از جهتزیبایی و جمال از یوسف هم دل انگیز تر می داند. و علت را در این می داند که معشوق روحانی او «آن» دارد. استاد فروزانفر و مولوی و حافظ و کمال الدین اسماعیل و بسیاری از شاعران دیگر کلمه آن را تحلیل کرده اند. یوسف در دو چیز به حد کمالبود.یکی حسن خلقت و دیگری علم فطنت. پس خداوند تقدیر را چنان کرد که جمالش سبب بلاگشت و علمش سبب نجاتشود.تا عالمیان بدانند که علم نیکو بهتر از صورت نیکوست. از سنائی به بعد آمیختگی شاعرانه و عارفانه را می توان در هر غزلیگمان کرد. و عطار نیشابوری زیبایی یوسف را نمونه ای قرار می دهد که هر زیبایی را با آن بسنجد.یوسف در اشعار عطار رمز ونماد زیبایی می باشد. مولوی از داستان یوسف چه درمثنوی و چه در دیوان شمس برای تصویر موضوع های مختلف استفاده کردکه تاثیرش بر خواننده بیشتر است.جمال یوسف آن گونه که در مثنوی تصویر میشود مظهر ومرآت جمال حق است و او با لحنعارفانه و شاعرانه از تواضع و فروتنی انسان در برابر آن زیبایی مطلق سخن می گوید.مولانا با استفاده از این مظهر زیبایی عشق صوریومجازی را با عشق معنوی و حقیقی مقایسه می کند. مولانا نیز یوسفستانی می سازدتا زیبایی و جلوه ای خیره کننده به شعر خویشمی سازد و با کمک آن نهایت زیبایی و پاکی را در وجود محمد (ص) نشان دهد.حافظ معتقد است زیبایی و جمال خارق العادهیوسف می توانست هزاران هزار چون زلیخا را از پرده ی عصمت بیرون آورد و یوسف ثانی با سرگذشت سید جمال الدینمجردارتباط دارد.

نویسندگان

سیدخلیل باقری

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فناوری مازندران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _الهی قمشه ای (ترجمه)، قرآن کریم انتشارات کوروش _ تهران ...
  • _میبدی، رشیدالدین، کشف الاسرار وعده الابرار، به اهتمام علی اصغر ...
  • _قصص قرآن مجیدانصاری، خواجه عبدلله، تفسیر ادبی و عرفانی قرآن ...
  • سنائی، برگزیده اشعار (شاهکارهای ادبیات فارسی)، به اهتمام دکتر برات ...
  • _حلبی، دکتر علی اصغر، شناخت عرفان و عرفان ایرانی، 224، ...
  • _سنائی، غزنوی، دیوان، سعی و اهتمام مدرس رضوی، 95 انتشارات ...
  • _حافظ، دیوان غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، 169 انتشارات ...
  • _نغمه گر حدیقه عرفان (گزیده اشعار سنائی _ انتخاب و ...
  • _عطار نیشابوری، منطق الطیر «مقامات طیور» به اهتمام سید صادق ...
  • _عطار، دیوان، 339، با حواشی م. درویش، انتشارات جاویدان، تهران، ...
  • _زرین کوب، دکتر عبدالحسین، بحر در کزوه، 57، انتشارات علمی ...
  • _مولوی، مثنوی، به اهتمام دکتر محمد استعلامی _ 1917/1 به ...
  • اینده ابوالقاسم (ترجمه و گردآورنده)، نهج الفصاحه، انتشارات جاویدان، تهران ...
  • _سرور مولایی، دکتر محمد، تجلی اسطوره در شعر حافظ، 53، ...
  • _حافظ، دیوان غزلیات، به کوشش خطیب رهبر 4، انتشارات صفی ...
  • _رجائی، دکتر احمد علی، فرهنگ اشعار حافظ 551، انتشارات علمی، ...
  • _ اشرف زاده، دکتر رضا، تجلی رمز و روایت در ...
  • _شمیساء، دکتر سیروس، فرهنگ تلمیحات، انتشارات فردوس، چاپ دوم تهران، ...
  • _ پورجوادی، نصرالله (زیر نظر)، درباره حافظ برگزیده مقاله های ...
  • نمایش کامل مراجع