تبیین تاثیر استفاده از بازی های آموزشی رایانه ای بر افزایش خلاقیت وحمایت اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهراردبیل

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 589

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMNG01_398

تاریخ نمایه سازی: 27 آبان 1393

چکیده مقاله:

زمینه و هدف: امروزه باتوجه به گسترش روزافزون وسائل ارتباط جمعی وخصوصا رایانه وگوشی های موبایل دربین نوجوانان ودانش آموزان ازیکسوومحبوبیت بسیارزیاد بازی های رایانه ای و گزارش های علمی اخیر مبنی بر پتانسیل بالای این بازیها در امر یادگیری ازسوی دیگر، علاقه ی تجدیدشونده ای را برای استفاده از این بازی ها فراهم کرده است. لذا این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان بازی های رایانه ای، تفکر خلاق و حمایتاجتماعی در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم با روش توصیفی- تحلیلی صورت پذیرفته است.و از نوع همبستگی می باشد . جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانش اموزان پسرمدارس متوسطه دوم شهر اردبیل که در سال تحصیلی 93-92 مشغول تحصیل بوده اند، تشکیل می دهند. (n=1000) وحجم نمونه با روش تصادفی خوشه ای به تعداد 280 نفر انتخاب گردیدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه استاندارد تفکر خلاق پیترهانی وحمایت اجتماعی ادراک شده پروسیندانو و هلر جمع آوری و با استفاده از آزمون های همبستگی و رگرسیون در محیط spss21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده نشان داد که، میان کاربرد بازی های رایانه ای و تفکر خلاق همبستگی مستقیم وجود دارد ولی بین حمایت اجتماعی ادراک شده با مقیاس خانواده و کاربرد بازی های رایانه ای همبستگی معکوس و معنا دار وجود دارد.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای ، تفکر خلاق ، حمایت اجتماعی ، خانواده

نویسندگان

پیمان آخربین

کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، اردبیل ، ایران

هایده حسن زاده

کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل ، ایران

سکینه دعائی

دانشجوی کارشناسی ارشد فقه ومبانی حقوق اسلامی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل ، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • برومز، دزموند؛ کامبرباچ، گلنروی؛ جیمز، آگاتا؛ پتی، آزموند. (1382).انتشارات دانشگاه ...
  • آموزش ریاضی به کودکان دبستانی(1385). (ترجمه محمد رضا کرامتی). تهران: ...
  • فرهودی، هاجر (1387)، بررسی تاثیر استفاده از بازی های آموزشی ...
  • ثنایی، باقروهمکاران (1378). مقیاسه ای سنجش خانواده وازدواج . انتشارات ...
  • گانتر، بری. (1997) . اثر بازی های ویدئویی و رایانه ...
  • منطقی، مرتضی (1380)، بررسی پیامدهای بازی های ویدیوئی و رایانه ...
  • Prensky M (2003) New busines models for learning: We need ...
  • Yigit, A. (2007). ilkoiretim 2. Si n ifseviyesi ndebilgisaya rdestekl ...
  • Tuzun, H., Yilmaz-Soylu, M., Karakus, T., Inal, Y., &Kizilkaya, G. ...
  • Michael Grimley, Richard Green, TrondNilsen, David Thompson and Russell Tomes(2011). ...
  • Winner, E. (2000). The origins and ends of giftedness. American ...
  • Wright, C. & Wright, S. (1986). A conceptual framework for ...
  • Gute, S., Gute, D., Nakamura, J., &Csi kszentmihalyi, M. (2008). ...
  • Mihalyi .C(1996) .creativity: flow and the psychology of discovering and ...
  • ivention Harpercollins publisher ...
  • Leach.j.(2001). A hundred possi bil iti es: Creativity, com munity ...
  • Jeffrey.B. and Craft. (2001).The u niversalization of creativity . London. ...
  • Kerr.B. and Gagl ia rd i. (2006). Measuring creativity in ...
  • pra ctice.Arizona state university ...
  • Torra nce. E. P.(1974A) _ N orms-technice _ manual Torrance ...
  • thinking .minisota un press. ...
  • Torrance E.P (1974B). Direction manual and scoring Guide figural test ...
  • at B.personnel pressing Lexington, Massachusets ...
  • Lipman, M, (2003). Philosophy for Children, mountclair state university ...
  • Barron, F, (2003). Creativity Thinking, London, SAGE ...
  • Torrance, E. P. (1990). Torrance tess of creative thinking: Manual ...
  • Funk, J. B. (1993). Reevaluating the impact of video games. ...
  • Streeter CL, Franklin C. Defining and measuring social support: Guidelines ...
  • Tracy EM. ldentifying social support resources of at- risk families. ...
  • Chan CW, Hon Hc, Chein WT. (2004). Social support and ...
  • نمایش کامل مراجع