مقایسه تطبیقی مکتب آپ آرت با پوسترهای تایپوگرافی ایران از سال 1384 تا سال1392

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 538

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICMRS01_563

تاریخ نمایه سازی: 8 آبان 1395

چکیده مقاله:

سبک اپ آرت یکی از نهضت های اروپایی است که بخشی از تایپوگرافی های ایرانی به آن شباهت هایی دارد. سبک اپ آرت بر مبنای علم و هنر بوجود آمد و بیننده را به مشاهده تصاویری همراه با توهمات بصری و تنش های دیداری دعوت می کند. امروزه ما می توانیم این ویژگی را در برخی از کارهای گرافیکی علی الخصوص پوسترهای تایپوگرافی ایرانی نیز بیابیم. پوسترهای تایپوگرافی ایرانی که متأثر از محتوی و اندیشه در شرایط فرهنگی و اجتماعی خود است؛ و البته تلاش دارد که از طریق توهمات بصری ذهنیت ایستای مخاطب را به چالش کشیده و قوه تخیل او را فراسوی موضوع نوشتار ببرد. با تمرکز بر این خصوصیات بصری سعی شده است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با بررسی و تطبیق ویژگی های سبک اپ آرت و پوسترهای تایپوگرافی ایرانی وجوه مشترک آن ها شناخته شود. این تطبیق و بررسی ها نشان داد که نحوه نمایش علائم بصری و همچنین نشانه های دیداری به کار رفته در تایپوگرافی و نقاشی اپ آرت بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی تا حدود زیادی به صورت مشابه به کار رفته است. همچنین این دو هنر در چگونگی و ادراکات دیداری و رسیدن به توهمات و خطای دیدی که در مخاطبین ایجاد می کنند تا حدود زیادی یکسان و به هم نزدیک می باشند.

نویسندگان

سیده فائزه رضوی

کارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد یزد،