نمود زیبایی شناسی ملاصدرا در معماری
محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,214
فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICOHACC01_581
تاریخ نمایه سازی: 14 آذر 1394
چکیده مقاله:
جهان امروز، جهان تکثر فرهنگی و تمایزات فردی بوده و هنر به مثابه آینه تمام نمای فرهنگ، جلوهگاه تمایزات فردی و فرهنگی می باشد که در بستر ارزشی هر فرهنگ و بر اساس مرتبه شناخت فرد هنرمند، به جهانیان عرضه می شود. از مهمترین و تاثیرگذارترین ارکان هویت ساز در همه ابعاد فرهنگی و انسانی، زیبایی شناسی میباشد که از جایگاهی ویژه در مطالعات هنر برخوردار است. چرا که هنر در معنای خاص آن آفرینش زیبایی است و هنرمند آنچه را می آفریند، که زیبا میداند. در جهان پلورالیستی معاصر، پیدایش انواع سبکهای هنری نتیجه تلقی بسیار متفاوت و گاه متناقض هنرمندان از زیبایی است، تفاوتی که از دیدگاه زیبایی شناسی اسلامی ناشی از مرتبه وجودی و شناختی فرد هنرمند است. از منظر فلاسفه مسلمان آنچه به عنوان اثر هنری عرضه میشود، تجسم مادی صور قوه خیال هنرمند است که متناسب با مرتبه وجودی وی میتواند بیانگر عظمت یک حقیقت عالی و یا گزارش یک امر فانی باشد. از آنجا که اندیشههای مترقی ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف انقلابی وجود گرا، تاثیر بسیار مهمی بر فلسفه بالنده اسلامی و نمودهای هنری آن داشته است، در این مقاله به بررسی زیبایی شناسی اسلامی و نیز جایگاه قوه خیال و رابطه نوع انسان با هنر آفرینی و زیبایی از دیدگاه ملاصدرا پرداخته شده و مصادیق آن در معماری مورد بررسی قرار می گیرد.
نویسندگان
پریسا شجاع
مربی آموزشکده - فنی و حرفه ای سما ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :