بررسی اصل صحت و کاربردآن در حقوق و فقه

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,129

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICPEEE02_079

تاریخ نمایه سازی: 8 آذر 1394

چکیده مقاله:

اصل صحت یا اصاله الصحه که در فقه شیعه مقامی ارجمند دارد و در کتب بسیاری از فقهای شیعه درباره آن سخن رفتهدارای معانی متعددی است در موارد گوناگونی بدان استناد می شود. از جمله معانی این اصل آنکه مراد از صحت, درستیو روائی و حلیت عمل دیگران است در برابر نادرستی و ناروائی و حرمت و بدین ترتیب معنی اصل صحت عمل دیگراناست در برابر نادرستی و ناروائی و حرمت و بدین ترتیب معنی اصل صحت آنست که باید رفتار فرد مسلمانان را عملیحلال و مشروع بشمار آوریم نه حرام و نامشروع مثلاً اگر کسی مایعی می نوشد که احتمال رود آب یا شراب باشد موافقاصل مذکور هرگز نمی گوئیم که وی شراب می نوشد و نیز هرگاه مسلمانی را سرگرم عملی بیابیم که محتمل است درراه خدا و خیر و صلاح باشد و یا در راه ریا و خودنمائی, باید عملش را نیک و مستحسن و در راه خدا بشمار آوریم نه آنکهبه ریا متصفش کنیم و رفتارش را تزویر و سالوس نام نهیم.

نویسندگان

یونس پرنون

مدرس دانشگاه

رسول پروین

عضو هیئت علمی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :