بررسی کتیبه درمعماری داخلی خانه ی تاریخی(صادقی) اردبیل باتاکید برخط رقاع
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 469
فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
ICSAU03_1823
تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395
چکیده مقاله:
دوران قاجار درتاریخ هنرمعماری اردبیل ازاهمیت ویژه ای برخوردار است خط رقاع که ازاقلام سته ی خوشنویسی و جزوخطوط اصول است دراین دوره کاربرد داشته است خوشنویسان نسخ نویس که به عنوان یک خط جنبی و تفننی درکنار خط نسخ ازخط رقاع استفاده میکردند خط رقاع مشتق ازخط ثلث و نسخ است که توسط ابن مقله بیضاوی شیرازی درقرن چهارم هجری قمری ابداع و معرفی شد هدف ازتحریر این مقاله تحلیل و بررسی خط رقاع درتزئینات معماری داخلی خانه تاریخی صادقی اردبیل است روش پژوهش برمبنای مطالعه توصیفی پیمایشی مطالعات کتابخانه ای و میدانی است بهدلیل اهمیت مطالعات پژوهشی براثار مماری سنتی ایرانی و کتیبه های خوشنویسی فاخر ایرانی چنین پژوهشی الزامی به نظر می رسد نتایج حاصل ازپژوهش آن است که توجه به زیبایی و نظم دردوره قاجار اردبیل اهمیت زیادی داشته است که درفضای داخلی اتاق ازتزئینات و خطاطی استفاده شد است و ازهنرمندان مختلفی دراین کار بهره گرفته اند برای کتیبه نگاری بیشتر ازخطوط ثلث محقق و کوفی تزئینی استفاده میشود درتزئینات خانه صادقی ازخط رقاع که معمولا برای نوشتن عناوین امضا و نامه ها کاربردداشت برای کتیبه نگاری فضای داخلی درقالب نقوش هندسی دایره ترنج و بته جقه ای استفاده شده و ترکیب بندی و قالب هنری زیبایی بوجود آمده است
کلیدواژه ها:
نویسندگان
صابر صفایی
دکتری هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحداردبیل باشگاه پژوهشگران ونخبگان جوان اردبیل ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :