بررسی آرمانشهر و پاد آرمانشهر از دیدگاه سینمای معاصر ایران

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,092

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_1372

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

انسان در طول حیات خود همواره به دنبال سعادت و کمال بوده و در این راستا از ایده هایی برای بهتر زیستن برخوردار بوده است. آرمانشهر گرایی از قدیمی ترین نظریه های سیاسی در مورد جوامع و بخصوص شهرهاست. تجربه نشان می دهد در زمانی که جامعه دچار مشکلات بیشتری می شده است،اندیشمندان راهکارهای مختلفی را برای حل معضلات به کار می گرفته اند. آرمانگرایی را می توان به نوعی ابراز مخالفت محافظه کارانه با شرایط اجتماعی سیاسی نیز تلقی کرد و باید یادآور شد که باتمام تشابهاتی که آرمانشهرها به لحاظ ماهیت و هدف دارند، این مفهوم تحت تاثیر شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در گذر زمان تغییر و تحولات زیادی را پذیرا شده است. در این تحقیق که به روش توصیفی-تحلیلی و مشاهده و میدانی انجام شده، سعی بر آن شده تا با هدف مطالعه آرمانشهر و پاد آرمانشهر و بیان مولفه های آنها نگرش و دیدگاه سینمای معاصر ، قبل و بعداز انقلاب مورد بررسی قرار گیرند. نتایج این بررسی نشان می دهد که سودای نیل به جامعه ای کامل وآرمانی و به دور از رنج و درد گذشته ای دراز دارد .نتایج حاصل بیانگر مهم ترین عوامل تاثیرگذار هنر پرمخاطب سینما بر جامعه و توصیف آرمانشهر و پادآرمانشهر می باشد و می توان مفاهیم و اصولی همچون عدالت، تعاون و رفاه، مشارکت، احترام به طبیعت و پایداری محیط و نهایتا دوری جستن از مادی گرایی صرف را استنباط و مورد استفاده قرار داد.

نویسندگان

مسعود حق لسان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایران

طلا علی اکبرزاده اهری

دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفا، جلفا ، ایران