بررسی اصول و مبانی ریتم و تکرار، جایگاه و نقش آن در هنر و معماری اسلامی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,688

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

ICSAU05_1808

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

معمار طراح در عرصه حیات بشری اسم و مفهومی نیست که مصداقی برای آن ابداع نکرده باشد. ریتم و تکرار به عنوان یکی از اسما اللهی که توسط هنرمندان و طراحان به صورت کالبدی در هنر به کار برده شده است دارای مفاهیم و جایگاه استفاده متفاوتی است. وجود ریتم در تمام جوانب هستی و به عنوان یکی از دلایل حیات بشر، موجودات، طبیعت و تداوم هستی دارای جوانب مختلف و حایز اهمیت است و همواره به عنوان عنصری اساسی مورد توجه هنرمندان و معماران قرار گرفته و به صورت های مختلف در آثار آنان به کار برده شده است . در گذشته پژوهش هایی در این زمینه صورت گرفته است ولی هیچ گاه به بررسی نحوه کالبد بخشیدن و استفاده در هنرهای مختلف و توجه به مفهوم و معنای این واژه نشده است . سوال طرح شده در این پژوهش این است که جایگاه ریتم و تکرار در هنرها چیست و چگونه این مفهوم کالبد یافته است و نحوه ارتباط کالبد با مفهوم این عبارت به چه صورت است. برای دستیابی به پاسخ این سوال ابتدا به بسط و تشریح مفهوم ریتم و تکرار پرداخته و سپس با بررسی جایگاه آن در هنرهای مختلف و به ویژه معماری سعی در تشریح و مشخص کردن نحوه به کارگیری و کالبد بخشیدن این مفهوم هستیم ، تا بتوان با شناخت مفهوم و این واژه به درکی جامع از نحوه ی به کاربری آن در هنرهای مختلف و رابطه آن با مفهوم و معنای حقیقی آن برسیم . در انتها به این نتیجه می رسیم که در طول سالیان دراز معماران و هنرمندان این سرزمین همواره در آثار خود مفهوم را در نظر گرفته و آثاری متعالی و ارزشمند آفریده اند . روش تحقیق در این مفاله توصیفی – تحلیلی بر مبنای اسناد کتابخانه ای است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

امیرحسین معینی

کارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی -

حسن ذوالفقارزاده

استادیار دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی