بازشناسی مفهوم رنگ در معماری ادیان (بررسی نمونه موردی دین اسلام ومسیحیت)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,423

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IRANIESLAMI01_027

تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395

چکیده مقاله:

در تمام ادوار تاریخ بشر انسان خود را با رنگ همراه کرده است .زیرا جهانی بدون رنگ در نظر ما مرده جلوه می کند. از نظر ایتن رنگ خود زندگی است و مفهوم آن به همان گستردگی مفهوم زندگی است. به گفته ی تئوگیمبل نویسنده مشهور در قسمتی از کتابش به نام شکل، صوت، رنگ و شفا این چنین مى گوید: در آغاز پیدایش ، ظلمات حکمفرما بود و از این ظلمات نور سر برآورد. نور و تاریکی، رقص آفرینش را به پایکوبى برخاستند و بدین گونه رنگ هاى طیف متولد گردیدند. در میان ادیان ، اسلام و مسیحیت توجه بیشتری به مقوله هنر دینی و مبانی سمبولیک آن معطوف داشته اند و بروز آن در معماری مذهبی هر یک نیز قابل مشاهده است. رنگ در هنر اسلام و به خصوص در نگارگری ایرانی عنصری بسیار مهم و تأثیر گذار محسوب می شود. در کلیساهای گوتیک، اوج تجلی نور و رنگ و رمزپردازی آنها در آیین مسیحی دیده می شود. بنابراین در این پژوهش سعی بر آن بوده است مفهوم رنگ در معماری ادیان اسلام و مسیحیت مورد بررسی قرار گیرد. رنگ به عنوان یکی از شاخصه های نمادین در فرهنگ و هنر هر تمدن جایگاهی خاص یافته است. . انتخاب رنگ پوشش در معماری فضاها به مواردی چون مکان جغرافیایی، پیشینه فرهنگی، مذهب و... بستگی دارد. همانطور که دیده میشود ، در شیشه های منقوش درون کلیسا، رنگ آبی نشان آسمان و پاکی و لکه های قرمز نشانه خون مسیح به حساب می آمدند. در مساجد، رنگها به ویژه آبی فیروزه ای که در سرتاسر فضاها به چشم می آید. برای مسلمانان نمادی از آرامش، تعریف آسمان و فضای روحانی وملکوتی است.

نویسندگان

سارا صاغر

کارشناسی ارشد مهندسی معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

المیرا معتمدی

کارشناسی ارشد مهندسی معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • سید صدر، ابوالقاسم(1380): معماری، رنگ و انسان، آثار اندیشه:چاپ دوم ...
  • بلخاری قهی، حسن(1390): تقدس رنگ ها در جهان بینی اسلامی، ...
  • شکاری نیری جواد (1382)، جایگاه رنگ در فرهنگ و هنر ...
  • استوار، مسیب(1391): رنگ، انتشارات رازنامه ...
  • طالب، حسن (1384):هر دین یک رنگ؟، بخش اطلاعات عمومی سایت ...
  • معین محمد (1364)، فرهنگ فارسی دکتر محمد معین ؛ شش ...
  • یوهانس ایتن(1367): کتاب رنگ، ترجمه محمد حسین حلیمی، وزارت فرهنگ ...
  • اغری نژاد، محمد (1384)، نگاهی به رنگ ها در قرآن، ...
  • امینی لاری لیلا، خیر اندیش سید مهدی (1392)، جلوه های ...
  • بلخاری قهی، حسن(1384): مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی، انتشارات ...
  • رادی، مطهر: مبانی نور و رنگ در هنر اسلامی ...
  • بررسی نور و رنگ در معماری سنتی ایران [مقاله کنفرانسی]
  • مددپور، محمد. تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی _ تهران: ...
  • قرآن کریم . قرآن مجید (1378)، مترجم الهی قمشه ای، ...
  • آیت الهی، حبیب الله(136): هنر چیست؟، مرکز نشر فرهنگی رجاء، ...
  • شیمل آنه ماری (1992)، در آمدی بر اسلام _ ترجمه ...
  • نجدت ازن، ژاله «زیبایی شناسی اسلامی: راه دیگری به معرفت» ...
  • بینای مطلق، محمود (1385) _ نظم و راز . تهران ...
  • بورکهارت، تیتوس. هنر مقدس. ترجمه جلال ستاری. تهران: انتشارات سروش، ...
  • سواد کوهی فر، ساسان (1388)، آشنایی با تاریخ معماری جهان، ...
  • سیف هادی (1386)، کاشیکاری داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله، ...
  • نجم آبادی محمدحسین (1318)، مسجد شیخ لطف الله و ویژگیهای ...
  • نمایش کامل مراجع