خوانش عرفانی، نور و رنگ در معماری مسجد نصیرالملک
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,383
فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
IRANIESLAMI01_119
تاریخ نمایه سازی: 12 تیر 1395
چکیده مقاله:
نور و رنگ تاثیر بسزایی در هنر ایران اسلامی داشته است. همچنین نور و رنگ به گونه ای متفاوت از دیگر آثار هنری ارائه شده در طول تاریخ هنر جهان، خلق شده اند. گویی که زبان بیانی هنرمند ایرانی مسلمان در بیان روایت وی از عالم هستی، از رمزگان ویژه ای بهره گرفته است. از این رو این پژوهش بر آن است تا با بررسی نور ور نگ در مسجد نصیرالملک شیراز، به تفکرات عرفانی و حکمت هنر اسلامی حاکم بر طراحی شبستان و درگاههای آن بپردازد. به منظور انجام این مهم، از روش های تحقیق توصیفی _ تحلیلی و با مطالعه منابع کتابخانهای و میدانی اطلاعات گردآوری شده، بررسی و تحلیل گردیده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که معمار خوش ذوق از اندیشههای حکمت نور و رنگ در طراحی معماری مسجد نصیرالملک بهره گرفته است و همینطور فضای مناسبی برای درک مخاطبان از فلسفه زیباشناسی در معماری ایرانی بوجود آورده است. که هدفی به جز خلق فضاهای باشکوه و رمزآلود برای رسیدن به یگانگی نیست. همچنین تاثیر معماری غربی در تزییناتی همچون کاشی نیز به چشم می خورد
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مصطفی آزادی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری موسسه آموزش عالی حافظ شیراز
عباس بنافی
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری موسسه آموزش عالی حافظ شیراز
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :