بررسی تطبیقی خشونت اقوام ترک و کرد آذربایجان شرقی و کردستان در مقابل حکومت مرکزی پس از 1357

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 7,177

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

IRANWORLD08_002

تاریخ نمایه سازی: 25 بهمن 1394

چکیده مقاله:

هرگونه کنترل اجتماعی که در مقابل تمایلات ایستادگی کند، یا آزار رفتاری را تحمیل نماید و یا یک مسیر اجتماعی و یا چارچوب خاصی را از زندگی مختل کند خشونت نام دارد. ایران همچون اغلب کشورهای جهان از اقوام متعددی تشکیل یافته است و این تنوع قومیتی در برخی مواقع منبع بروز خشونت بوده است. مهمترین درگیری اقوام در ایران بین دو قوم ترک و کرد بر ضد حکومت مرکزی رخ داده است. هدف مقاله حاضر نشان دادن عوامل بروز خشونت در بخش هایی از اقوام ترک و کرد در ایران می باشد. این مقاله با روش جمع اوری اطلاعات و مطالعه موردی دو قوم ترک و کرد و بهره گیری از تئوری آمارتیا کومار سن که رابطه هویت و فرهنگ را عامل اولیه تفاهم و تعارض می داند،این فرضیه را به ازمون گذاشته است که هویت خواهی موجب بروز رفتار خشونت آمیز دو قوم ترک و کرد در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ شده است. در این فرض، چند فرهنگ گرایی که تکثر گرایی فرهنگی نامیده می شود، به عنوان عامل تفاهم، و فقر و نابرابری،اهمال و تحقیر، و جایگزینی فرهنگی بر قومیت و مذهب به عنوان عواملی که موجب تعارض شده، مطرح است. این مقاله چنین نتیجه می گیرد که هویت خواهی در کردها که ریشه در فقر و هویت خواهی در ترک ها که ریشه در جایگزینی فرهنگی دارد، موجب بروز رفتار اعتراض آمیز و گاهی خشونت آمیز، شده است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

صغری فرحمند گنزق

کارشناس ارشد علوم سیاسی،دانشگاه پیام نور

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابریشمی، عبدالله (1385)، هویت و مشکلات کنونی مردم کرد، تهران، ...
  • استیرن، فرانسلو (1381)، خشونت وقدرت، ترجمه بهنام جعفری، تهران، انتشارات ...
  • سکاکی، سیاوش (1387)، تعیین میزان هویت ملی و هویت قومی ...
  • لومارشان، رنه (1373)، شعارهای فریبنده خودمختاری، ترجمه مریم رییسی، پیام ...
  • نمایش کامل مراجع