بازخوانی تاثیر ذن بر افول هنر پیکر تراشی
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 714
فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
IUSD01_234
تاریخ نمایه سازی: 5 بهمن 1395
چکیده مقاله:
این پژوهش به بازخوانی و شناخت جایگاه تفکر ذن در هنر پیکرتراشی می پردازند تفکر ذن بر اساس اموزه های بودا که در یکی از کلاس هایش با گلی در دست در محل موعظه قرار گرفت و تنها ییکی از پیروان پیام بی کلامی بودا را دریافت و ذن که از ریشه هندی دیانا به معنای مراقبه است تولد یافت نام ذن در زبان سانسکریت به معنی مراقبه می باشد روش پژوهش به صورت تحلیلی توصیفی و بر پایه رویکرد استقرایی بررسی نمونه به نظریه می باشد اگرچه ذن در هنر معماری معاصر با هنر مینی مال قرابت مفهئمی دارد در دوره های مختلف خاور دور به صورت های متفاوتی متجلی شده است پیکر تراشی در دوره های تاریخی خاور دور به صورت کیچ و عوامانه در سیطره چهره بودا و مفاهیم مذهبی آن قرار دارد فرآیند حاصل از این پژوهش به این نتیجه رسیده است که در دوره های مینگ در چین و موروماچی و ازوچی در ژاپن نفوذ تفکر ذن باعث کاهش حضور آن و افول هنر پیکر تراشی گردید و تفکر ذن تاثیر خاصی بر کالبد و فضای پیکرتراشی در دوره های تاریخی خاور دور نداشته است و از مفاهیم حاکم بر تصویر سازی ذن اثری از طبیعی بودن تا قرینگی خلوص و استغنا دیده نمی شود و تنها می توان استواری عمیق بودن و آرامش را در آن دید
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سیامک پناهی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
فرناز چراغی فر
مدرس دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی
سلدا حبیبی
کارشناس ارشد معماری
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :