زیبایی شناسی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هند (با تاکید بر دوره گورکانی)
محل انتشار: فصلنامه هنر و تمدن شرق، دوره: 2، شماره: 3
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 678
فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
JR_ACO-2-3_008
تاریخ نمایه سازی: 29 اردیبهشت 1398
چکیده مقاله:
الگوی باغ، مفهوم ذهنی مشترک بین هنرمند باغساز و نگارگر است که در طول تاریخ تحت تاثیر جهان بینی سرزمینهای مختلف بر نمودهای عینی متنوعی دلالت دارد. باغساز و نگارگر ایرانی به واسطه جهانبینی مشترک ایرانی اسلامی موجود در سرزمین و به دنبال درک مشترک از الگوی باغ، بر نمودار عناصر مشترکی از مفهوم باغ اتفاق نظر دارند. باغسازی و نگارگری از زمره هنرهای تجسمی هستند که با حکومت گورکانیان بر هند از ایران به این سرزمین وارد شده اند.
جهان بینی و درک مشترک بین نگارگر و باغساز ایرانی، باعث شده نگارنده به دنبال پاسخ این پرسش ها باشد که الگوی باغ در هند توسط نگارگر و باغساز چگونه در آثار نمودار شده است و ازآنجا که باغسازی و نگارگری در هند الگوی ایرانی اسلامی دارند آیا این الگو همچنان در طول تاریخ باغسازی و نگارگری هندی دوام داشته است این مقاله به کمک مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانه ای به مقایسه تطبیقی نمونه هایی از هنر باغسازی و نگارگری هندی با تاکید بر باغ مقبره و نگاره های سبک گورکانی میپردازد.
الگوی باغ در باغسازی و به دنبال آن نگارگری هندی تحت تاثیر جهان بینی گورکانی و ویژگی های سرزمین هند از دلالت های معنایی الگوی اولیه خود فاصله گرفته و هویتی مستقل را در قالب زیبایی شناسی تسلط گرا به وجود آورده است. عظمت گرایی بنای داخل باغ، پوشش گیاهی پیرایش شده در فضای داخلی باغ و حضور آب به عنوان آرایه ای تزیینی ویژگی هایی است که نمودار عینی الگوی باغ در نگارگری و باغسازی هندی را تشکیل می دهد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
پدیده عادلوند
عضو هییت علمی مرکز پژوهشی نظر پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا
عطیه فراهانی فرد
کارشناس ارشد معماری منظر