ماهیت دور هرمنوتیکی فهم، در زیبایی شناسی تاویل عکس

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله ژورنالی
زبان: فارسی
مشاهده: 513

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

JR_BAGH-13-44_001

تاریخ نمایه سازی: 17 مرداد 1396

چکیده مقاله:

در هرمنوتیک کلاسیک، فرایند فهم، عملی ذهنی است که به وسیله آن، تجربه انسان زنده درک می شود. فهم، گشایندهجهان خود و دیگران، به روی ماست. به بیان هایدگر اما، فهم، قدرت درک امکان های خود شخص است برای هستی و درمتن زیست جهانی که وی در آن زندگی می کند. چگونگی حصول به فهم، لایه های فهم و مسیله حلقوی بودن فهم، دغدغهمتالهین هرمنوتیک و هستی شناسان بوده است. در این میان رولان بارت در آخرین کتاب خود اتاق روشن، در فهمی که ازعکس به مثابه متن به دست می دهد، بنیان هستندگی متن عکس را در حلقه دوار رجوع مخاطب و متن زیسته اش، و ارتباطدیالکتیکی حلقوی میان مخاطب ویژه عکس می داند، متن عکس و سنتی که مخاطب و عکس از آن برخاسته اند. حلقوی بودنفهم، یکی از نکات مهمی است که در هرمنوتیک شلایر ماخر مطرح می شود و امروزه به حلقه هرمنوتیکی شهرت دارد. شلایرماخر که در تاریخ فلسفه از وی به عنوان پدر هرمنوتیک مدرن یاد می شود، حلقوی بودن فهم را برای توصیف فهم متونارایه داد. در حالی که بعدها، مارتین هایدگرو شاگرد بزرگش، هانس گیورگ گادامر، در نظریه هرمنوتیکی خود، مسیله رامختص به فهم متون نمی دانسته و این حلقه را به اصل بنیادین فهم بشر از ماهیت و وضعیت خویش بسط و گسترش دادند .حلقه هرمنوتیک، در کل به توصیف این نکته می پردازد که چگونه جزء و کل، در فرایند فهم و تفسیر، به صورتی حلقویبه یکدیگر مربوطند : فهم اجزاء برای فهم کل ضروری است، در حالی که برای فهم اجزاء، باید کل را درک کرد. فهم ما ازعکس نیز بسته و وابسته است به شرایط کنونی تاویل و تاویل گر؛ و تاویل عکس خود به جهانی هم بسته است که عکس سرتوصیفش دارد. نمود چنین حلقه فهمی را می توان به خوبی در کنش ها و واکنش های عکاسی، در احوالات رویت صادقانهآن، ملاحظه کرد. مقاله حاضر، بر پایه متن اتاق روشن، به بررسی ماهیت دور هرمنوتیکی فهم در تاویل آثار عکاسیپرداخته و سعی در واکاوی بازنمودهای دور فهم در متن عکس دارد.

نویسندگان

محمد حسن پور

پژوهشگر دکتری پژوهش هنر. دانشگاه سیستان و بلوچستان

محسن کیهان پور

کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی. دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان

علیرضا نوروزی طلب

دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران